Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå där, sitter i en jäkla sits med bilen.. har varit förbi varenda mekaniker i byn men ingen känner sig manad att tackla elfelet i bilen.. finns ett ställe 15 mil som ev kan kolla men det blir ett äventyr som jag hoppas undvika en stund.

Felen: alla tre vänstra blinkers sken konstant, slocknade bara om säkringen drogs eller polen på batteriet togs av. Nu har nog en krets brunnit av för nu är alla tre döda (ingenting annat är påvkerat)

Historik på felsökning gjord av mig:
-Kontrollerat samtliga blinkerslampor och socklar OK
-Tagit isär blinkersspaken och kontrollerat stift och kretskort (visuellt) samt rengjort med oxidrengöring.
-Tagit ur CEM och kontrollerat (visuellt) kretskort, reläer och shuntar. Ingen hint av oxid eller brända kretsar.

Det hela började som ett vandrande elfel i höstas när passagerar dörren dog, gick inte ens att öppna från insidan (aj aj volvo..) så tog ur PDM där så jag mekaniskt kunde använda dörren ialf.

Backspegeln är urdragen (fråga mig inte hur backspegeln kunde lossna från fästet..) vet att det sitter kretskort i den för bl.a trådlösa låsfunktionen.

Nu till min fråga, bilen ska besiktas om en månad så funderar på om jag kan bygga/köpa ett kit som genskjuter växelspakens signaler och istället slår på ett extern relä som är kopplat till båda sidors blinkers. att det kan bli kablar korstvärs i bilen vet jag och så får det bli isf.

Köpte ett blinkersrelä på biltema men jag kan lika mycket om el som jag kan om rymdfarkoster..

Finns det någon vänlig själ här som tycker detta låter intressant och kan bistå med lite vägledning i hur jag kan göra för att få till detta?
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]