Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Funk skrev:
Typiska buggar på en trimmad bil, inte alls ovanligt att dom
blir konstiga av annan mjukvara eller att man modifierat styrenheten.
Bullshit!

Däremot kan man få upp bromsfelsvarning (som försvinner efter man stängt av tändning och satt på den igen) efter man laddat originalmjukvara på alla bilar, så troligen har spänningsfallet satt felkoder i någon box. Och eftersom bilen inte startar, utan bara klickar så gissar jag också på batteri/generatorfel...

/Thomas
Jahaja här var visst en som vet ALLT :roll:
Så du tror alltså att han har laddat mjukvara o sett meddelandet :???:
Har sett ett flertal trimmade 140/170 motorer som haft dessa buggar.
av Blender
Laddade batteriet över natten å Fick igång bilen... Men Jag TROR de är Generator som "knackar" lite.... Kan de vara så ?? Kanske är generatorn som snart ger upp !? Inga fel meddelanden kom nu upp när batteriet var laddat....
Användarvisningsbild
av Funk
Jahaja här var visst en som vet ALLT
Så du tror alltså att han har laddat mjukvara o sett meddelandet
Har sett ett flertal trimmade 140/170 motorer som haft dessa buggar
Nejdå, jag vet inte allt, men laddar du mjukvara med VIDA så får du samma symptom. Det lär bero på ett checksummefel och försvinner vid "omstart"...
Samma feltyp får man ibland vid spänningsfall, och dom brukar även dom försvinna när man laddat batteriet och/eller startat om bilen. I bland får man lägga av batterikabeln en stund.

Alltså tror jag inte att han laddat mjukvara i bilen alls, och inte heller påstår jag att det har med det att göra, lika lite som trådskaparen hävdar att han har annat än original mjukvara i bilen eller laddat om densamma nyligen...

I de fall trimmjukvara möjligen ger samma felsymptom så är det troligen så att nedladdningan misslyckats, eller man köpt kass mjukvara av någon av klåparna som annonserar på blocket..

Och eftersom symptomen försvunnit för trådskaparen efter batteriladdning så tror jag vi kan anta att spänningsfall var det som skapade symptomen.... Om det är kass generator eller möjligen batteriet som håller på att ge upp får väl framtiden utvisa.

/Thomas
av Psyko
Blender skrev:Laddade batteriet över natten å Fick igång bilen... Men Jag TROR de är Generator som "knackar" lite.... Kan de vara så ?? Kanske är generatorn som snart ger upp !? Inga fel meddelanden kom nu upp när batteriet var laddat....
Om inte ditt batteri är bytt tidigare skulle jag rekomendera ett byte.
Ett batteri idag har en livslängd på ca 4-6 år.
av jbl
Japp byt ut batterit så ska du se att det blir bra. Men knacket lär inte vara relaterat till batterit i varje fall.
av Psyko
Knacket kan vara frihjulet (Remskivan) på generatorn

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]