Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Allt är möjligt men jag tror kablarna till bränslepumpen är hyfsat skyddade i bagaget.
Du har inte fått in fukt i tändsystemet vid tvätten?
Relät går att bygla i sockeln, lär funka med ett gem :-) Kollat DIY-Roberts film på tuben
Jag tycker ju det är ganska klent om den inte tål en vattenslang och borste dock. Kollade Robert DIY och ja det finns ett till relä där framme för spridarna, visste jag inte om. Jag hoppas det är ett av de båda reläerna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 27 jan 2025, 13:21 Jag tycker ju det är ganska klent om den inte tål en vattenslang och borste dock.
På utsidan ja, men inte under huven :party:
Står t.o.m. i instruktionsboken att man måste blåsa ur tändstiftsbrunnarna med tryckluft efter motortvätt. Klokt påpekande :-)

Du har kollat på slutet av denna film gissar jag, byglingsinstruktion för reläet.

ps har du kollat att dräneringsslangarna från torkardiket inte är ingensatta med tallbarr i nederänden och björklöv upptill (finns 4 slangar)? Kan blir översvämning in i elcentral och kupe när det regnar annars. Rensning en gång per år rekommenderas.
DennisCA skrev: mån 27 jan 2025, 13:21 ja det finns ett till relä där framme för spridarna,
Du menar det i "main fuses"-boxen (finns väl på 850 också, har en sån i min V70?)
Ja det sköter matningen till insprutare och bränslepumprelät om jag minns rätt
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
OK men jag tvättade bara utsidan. Det sistnämnda tror jag att jag kollade då jag fick bilen, ligger en brunn på passagerarsidan om jag kommer ihåg rätt och den var öppen. Om det fanns andra har jag inte kollat dessa.
Erik Å skrev: mån 27 jan 2025, 13:23 Du menar det i "main fuses"-boxen (finns väl på 850 också, har en sån i min V70?)
Ja det sköter matningen till insprutare och bränslepumprelät om jag minns rätt
I denna video visar han det först, ska ligga nära fläkten:
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 27 jan 2025, 13:40 I denna video visar han det först, ska ligga nära fläkten:
Aha, det är nog samma som det som sitter i plastlådan märkt Main Fuses på V70 mk 1
Du bör ha dräneringar i båda ändar av torkardiket, annars funkar det inte om man parkerar i lätt sidlutning
På V70 är det både två slangar från själva torkardiket och två slangar från plastlockets framkant.
Sen har Volvo strappat fast nederänden av slangarna med buntband. Javisst det är ingen dålig ide.
Det dåliga är att de har gjort hål tvärs genom slangarnas nederände och dragit buntbanden genom dessa hål.
Och på så sätt skapat utmärkta fällor för tallbarr och annat skräp. Genialt :party:
Tyvärr bränslereläet var inte felorsaken. Pumpen funkar och att bygla gjorde ingen skillnad. Gnista får jag också. Testade reläet vid fläkten med ström och det sluter kretsen när det får 12V...

Jag har provat starta motorn och den ville nästan starta efter en stund. Och det börjar lukta bensin efter ett tag. Sen märkte jag att jag börjat köra ner batteriet så det blev att ladda innan det gick för lågt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
DennisCA skrev: mån 27 jan 2025, 17:04 Jag undrar om jag fått "lawnmower syndrome" trots jag inte gjort något som borde ha resulterat i det.
Det märks väl isåfall på att motorn spinner runt hur lätt som helst på startmotorn :-)
Det där med att överflödig bensin skulle tvätta bort oljefilmen och slå ut kompressionen tror jag personligen inte riktigt på.
Har testat lite på min bil men ser inte minsta antydan.
Men helt klart kan kolvringar som klistrat fast i sot och inbränd olja ställa till med sånt. Det tvivlar jag inte på. :oops:
Kompressionen kan man kolla genom att dra runt vevaxeln för hand men då får man ta av höger framhjul och vika undan innerskärmen för att komma åt med spärrskaft, förlängare och hylsa. Är motorn riktigt tät så kan man hänga på varje kompressionsslag typ 5 sekunder innan trycket pyst ut.
Tja runt går den ju, startade nästan flera gånger men jag kom inte i mål...

Vet inte riktigt vad annat det kan vara, enda andra felet just nu jag vet av på bilen är motorvärmaren som får jordfelsbrytaren att slå ut, det har jag inte lyckats lösa trots jag trodde det var fixat mer än en gång.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 49

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]