Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimbo77
Nu har jag haft bilen ca 1 vecka. Har reagerat på att den är väldigt känslig på gaspedalen den drar i väg väldigt snabbt, i hybridläge ska tilläggas. Känns med som den är lite ryckig när man kör den med, det kanske är att den pendlar mellan bensin och el. Detta är min första hybrid så har väldigt dålig erfarenhet om dom beter sig annorlunda mot vanliga bränsle bilar. Så ställer frågan här om hur ni upplever den. Annars så är den ju helt fantastisk 🤩
av GoranP
Jag gissar att du har en ny bil, alltså my25 eller liknande.

Som jämförelse, jag bytte från en V90 T8 my 18 till en T6 my25. Den nya har svagare bensinmotor (T8->T6), men elmotorn i den nya är starkare. Det märks genom att den är känsligare på gasen, betydligt mer kraft. Det tar ett tag tills man vänjer sig att vara mjukare på foten.

Övergången från el till bensin har jag alltid upplevt som väldigt mjuk, knappt märkbar, under förutsättning att man inte tar ut stor kraft, typ en omkörning eller så.
Du får använda ett gammalt uttryck, "ha ett ägg mellan foten och gasen" sa dom förr, betydde att köra mjukt och försiktigt..

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]