Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
Hej jag har en Volvo 740 från 91 som det har vart en massa strul med elen med, jag har fått byta generator tre gånger på 3 månader och fixat laddlampan en gång men den generatorn jag har nu sprillans ny funkar men det laddar dåligt det är som om det drar mer el när man kör än vad den laddar upp och undrar vad det kan ha att göra? Det jag vet är att remmen inte blev bytt på alla dom gånger jag har bytt generator, kan det ha något med det att göra? Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av frasse4
På vilket sätt märker du att den laddar dåligt? Har du mätt upp låg spänning, laddar batteriet ur sig när du kör? Laddar batteriet ur sig så du inte kan starta nästa dag?
Användarvisningsbild
av frasse4
Låter lite som en slitande rem, men se till att du mäter spänningen direkt på batteriet när du kör. Ex cigguttaget delar matning med andra komponenter så det kan vara lite spänningsfall i kablaget också
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a sitter generatorn på vänster sida högst upp med en (väldigt) liten väldigt sliten remskiva. Där sitter original en lång Z-rem (9,5 mm). Denna rem "bottnade" för några år sedan p.g.a sliten remskiva. Där sitter idag en A-rem (11,2 mm) och det fungerar bättre. Dock vill den ändå slira lite efter kallstart, remskivan är ju fortfarande sliten.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]