Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Abbe
Har en V70 -01 2.4 (140) som inte vill starta.

Det hela inträffar när bilen har runt 1/5 tank, visaren i tankmäraten står lite över det röda och ingen varningslampa för lite bensin lyser. Den startar som den skall sedan går tomgången ner och motorn stannar. MIL lampan tänds men inga felkoder sätts (inte vad jag kan få fram med min datorutrustning iallafall).

Detta har hänt en gång tidigare, då bogserades bilen till Bilia. De kollade lite på den och bytte batteriet! Det var deras sätt att åtgärda felet.....

När jag läser här i forumet så skulle felet kanske kunna liknas vid de fel som har med gasspjället att göra, det som var på tapeten i våras. Men jag tycker att då borde detta uppstå hela tiden och inte bara när det är mindre bensin i tanken.

Någon som har något att berätta om liknande erfareneter eller nåt annat smart som kan vara bra att veta i detta fall?
av petgus
Hade liknande fel på en S70 GLT -98.
Det var vatten i tanken, ett par flaskor K-sprit löste
problemet. Då hade jag varit på fyra verkstadsbesök,
med olika förslag på fel.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av greeeken
Abbe skrev:Har en V70 -01 2.4 (140) som inte vill starta.

Det hela inträffar när bilen har runt 1/5 tank, visaren i tankmäraten står lite över det röda och ingen varningslampa för lite bensin lyser. Den startar som den skall sedan går tomgången ner och motorn stannar. MIL lampan tänds men inga felkoder sätts (inte vad jag kan få fram med min datorutrustning iallafall).

Detta har hänt en gång tidigare, då bogserades bilen till Bilia. De kollade lite på den och bytte batteriet! Det var deras sätt att åtgärda felet.....

När jag läser här i forumet så skulle felet kanske kunna liknas vid de fel som har med gasspjället att göra, det som var på tapeten i våras. Men jag tycker att då borde detta uppstå hela tiden och inte bara när det är mindre bensin i tanken.

Någon som har något att berätta om liknande erfareneter eller nåt annat smart som kan vara bra att veta i detta fall?
Händer detta varje ggn det är lika lite i tanken? Elelr är det bara så att det hänt 1 ggn.
Har just nu precis samma fel.
Mätaren står precis vid gränsen till rött så bensin finns.
Bilen startar inte.
Ibland startar den men dör direkt.
Har bogserat bilen till verkstan idag så vi får se vad som händer.
En skim grej var att när vi höll på o lyfte upp bilen på bärgaren så visade displayen "bromsfel stanna omgående"
Vi får väll se hur mkt detta kommer kosta.
Användarvisningsbild
av greeeken
Visade sig vara ett trasigt batteri, testa med ett nytt så kanske din bil funkar bättre.
av Knasen
Abbe skrev:
Har en V70 -01 2.4 (140) som inte vill starta.

Fick du ngn förklarning varför batteriet byttes? kolla felkoder efter att motorn har startat, men slå EJ av tändningen om motorn stannar, Om du slår av tändningen så kan felkoderna raderas, och du får börja om från början.
av Abbe
Jo så här va det. Jag lät en polare som jobbar som kunsult på Volvo i Torslanda höra sig för lite. Och det visade sig vara ett fel som var känt. På de första årsmodellerna så var tanksuget konstruerat så att pumpen råkade suga luft om bilen stog parkerad snett och "bara" hade 15-20 liter bensin kvar i tanken. Detta har dock blivit åtgärdat till senare modeller.

Man kan ju hoppas att den/de som konstruerade den tanken inte är kvar i bilbranchen....
Användarvisningsbild
av Loner
Abbe skrev:Jo så här va det. Jag lät en polare som jobbar som kunsult på Volvo i Torslanda höra sig för lite. Och det visade sig vara ett fel som var känt. På de första årsmodellerna så var tanksuget konstruerat så att pumpen råkade suga luft om bilen stog parkerad snett och "bara" hade 15-20 liter bensin kvar i tanken. Detta har dock blivit åtgärdat till senare modeller.

Man kan ju hoppas att den/de som konstruerade den tanken inte är kvar i bilbranchen....
Dom första?.. vilka årsmodeller omfattas av detta problem?

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns några saker som kan ge denna symtom.
1. bränslepumpen i högertankhalva har ett för otätt skvalpskydd, så bensinen rinner ur för fort & den kan bara suga luft, då bensinen är i ena hörnet & pumpen siter i mitten av höger halva.
lösning byte pump.

2. ejektorpumpen kan inte suga över bränslet från vänster tankhalva till höger halva. kan uppstå på grund utan veck på slangen elleratt det finns plastbitar i tanken som sugs in i slangen.

löses genom att byta pump om nu slangen är veckad & om det är plast i tanken så ska man montera en sil på slangen

vilket fel ni har på just eran bil komer man fram till genom att berga bilen till verkstan & läsa av hur mycke bränsle det är i tankhalvorna. + att man interjuvar kunden & här har man ofta problem, då kunderna ofta ljuger då dom tror att dom då lättare sliper undan betalning.

det kan övan vara kärvande tankgivare, men det förekommer oftast tvärtom, man tankar fult & bilen visar ej fult, sappa problem händer om någom utav givarna en är "rakt" monterade.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]