Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har någon erfarenhet av det här felmeddelandet? Vad behöver göras och vad kostar reparationen?
IMG_0224.jpeg
IMG_0224.jpeg (379.45 KiB) Visad 1748 gånger
Autoexperten har bytt slangar mm för 8500kr då felkoderna indikerade läckage. Men felet kom tillbaka efter några dagar. Nu spekulerar de i att även pumpen behöver bytas. Någon som har erfarenhet eller idéer om vad som behöver göras? Tacksam för tips.
Kör du mycket i städer så är det rekommenderat att fixa AdBlue. I tätort är det inte så bra med NOx utsläpp.

Om du håller dig långt ifrån tätorter skulle jag personligen fundera på att programmera bort AdBlue. NOx utsläpp från bilar ute på landsbygden har väldigt liten påverkan på miljön. Det är dock fortfarande olagligt.

Jag är rätt glad över att min XC90 inte har AdBlue. Det är tyvärr inte ovanligt med problem, speciellt inte när bilen blir äldre.
Beroende på årsmodell och miltal skall fel i Adblue falla under avgasgarantin. 5år / max 8000mil, så håll koll på det.

(Såg att det stod 2019 på nån så där är det nog kört)

Tänk även på att Adblue fryser vid -11 , kan ta tid att tina upp frusen tank.

Tar man bort funktionen kommer SCR katten paja , byta den är inte billigt om man måste fixa igång skiten igen.

På förra arbetsgivaren funderade man om Peugeot Expert som fältkillarna hade var programmerade att ge felkod för Adblue runt 8000mil.....

Skönt att min bil D3a inte har det.
Har likadant problem på min xc60 B5 2020, felmeddelande kommer och går. Bilia i Lund konstaterat fel på pumpen och rekommenderar byte. Trodde först på läckage men hittade inget. Hoppas det går på försäkringen annars 22000kr att byta :-(
Volvo ska skämmas för detta då nästan varannan bil har samma fel

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]