NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Har idag fått hjälp av Juha att montera bakspoilern.
Ett tips är att se till att ni har håltagningsborrar av GOD kvalitet exempelvis Bosch, sen kan även en stark magnet vara bra om det blir till att fiska lite efter brickor,muttrar.. etc.. :)

Ett till tips är att använda en smal pensel då ni rostskyddar den blottade plåten som blir efter borrhålen.

Se också till att det går att skruva in muttrar och skruvar i spoilern INNAN ni monterar fast allting. I mitt fall var det den gängade pinnen på spoilern eller muttern som var pajj. Gick att gänga litegrann sen tog det stopp. Sen snurrade hela bulten med muttern så att muttern inte gick att röra.
Så ett tips till om det blir så är att skaffa någon tång där man kan hålla fast själva den gängade bulten samtidigt som man skruvar fast muttern.

Jo, förresten se till att köpa ett gäng med clips till inredningen på skuffluckan, ibland vill de gå sönder. Jag hade tur och klarade mig med att byta två st bara.

Här är några bilder (inkl skitig baklucka/bil)

http://umea.mine.nu/~anton/gallery/main ... temId=2975
av Shaapa
Stiligt!

Måste kännas otäckt att borra hål i plåten på bilen. Man vill gärna inte göra fel och sätta hålen på fel ställe... :)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tack så mycket jag tycker det blev väldigt snyggt på min bil. Ett utseendelyft helt klart.

Ja man får hålla tungan rätt i munnen och kolla många många gånger innan man gör hål.
Går ju bara att borra engång oftast. Men hålen blev rätt så exakta enligt våra mått. Synd bara på att vi inte hade 20mm hålborr och en fungerande gäng :) då hade det blivit perfekt.

Får inte tvätta bilen nu på 48 timmar så de känns lite surt. Såhär innan jul o allting vill ju ha en blank bil :) Kanske kan fuska lite och tvätta efter bara 24 ;)
Användarvisningsbild
av vickan
Orfeous skrev:Hej!
Har idag fått hjälp av Juha att montera bakspoilern.
Ett tips är att se till att ni har håltagningsborrar av GOD kvalitet exempelvis Bosch, sen kan även en stark magnet vara bra om det blir till att fiska lite efter brickor,muttrar.. etc.. :)

Ett till tips är att använda en smal pensel då ni rostskyddar den blottade plåten som blir efter borrhålen.

Se också till att det går att skruva in muttrar och skruvar i spoilern INNAN ni monterar fast allting. I mitt fall var det den gängade pinnen på spoilern eller muttern som var pajj. Gick att gänga litegrann sen tog det stopp. Sen snurrade hela bulten med muttern så att muttern inte gick att röra.
Så ett tips till om det blir så är att skaffa någon tång där man kan hålla fast själva den gängade bulten samtidigt som man skruvar fast muttern.

Jo, förresten se till att köpa ett gäng med clips till inredningen på skuffluckan, ibland vill de gå sönder. Jag hade tur och klarade mig med att byta två st bara.

Här är några bilder (inkl skitig baklucka/bil)

http://umea.mine.nu/~anton/gallery/main ... temId=2975
tack för tipsen, är beställd lite saker till bilen nu i julklapp till mig själv, där ibland en vinge. Så trevligt med lite tips. Var fick du tag i rostskyddsmedelet? Och vilket använde du? Blir verkligen till att kontrollmäta 58 gånger innan jag borrar... :roll:
Användarvisningsbild
av #27
Jag fråga de som någon snart fråga vad fick du ge för vingen???
Användarvisningsbild
av Orfeous
vickan skrev: tack för tipsen, är beställd lite saker till bilen nu i julklapp till mig själv, där ibland en vinge. Så trevligt med lite tips. Var fick du tag i rostskyddsmedelet? Och vilket använde du? Blir verkligen till att kontrollmäta 58 gånger innan jag borrar... :roll:
Hade ett oanvänt rostskyddsmedel.. denna var Turtle Wax rostskyddsfärg grå. Förhoppningsvis fungerar det bra :) Vi provade att använda tops att måla med men luddet fastnade i metallen ;) rekommenderas ej.
Rostskyddsmedel funkar nog vilket som helst. Tror jag köpte mitt på mekonomen för 4år sedan.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#27 skrev:Jag fråga de som någon snart fråga vad fick du ge för vingen???
Primad 2300kr på Volvo + lackering 1000kr (inkl kvitto)
Användarvisningsbild
av vickan
Orfeous skrev:
vickan skrev: tack för tipsen, är beställd lite saker till bilen nu i julklapp till mig själv, där ibland en vinge. Så trevligt med lite tips. Var fick du tag i rostskyddsmedelet? Och vilket använde du? Blir verkligen till att kontrollmäta 58 gånger innan jag borrar... :roll:
Hade ett oanvänt rostskyddsmedel.. denna var Turtle Wax rostskyddsfärg grå. Förhoppningsvis fungerar det bra :) Vi provade att använda tops att måla med men luddet fastnade i metallen ;) rekommenderas ej.
Rostskyddsmedel funkar nog vilket som helst. Tror jag köpte mitt på mekonomen för 4år sedan.
okej, var lite osäker där ett tag om man var tvungen till att använda något speciellt för att volvos rostskyddsgaranti skulle gälla.?. Men då får det bli mekonomen;)

Att tillägga är att jag faktiskt lyckades få tag i min vinge för 1600:- vi får se vad lackering landar på men tänkte inte gå via volvo (bilia)..

Ser iaf mycket fint ut med vingen!, Posta gärna lite fler bilder när den är nytvättad :wink:
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jo, glömde att nämna några fler tips..
Eftersom det är 4st brickor och två muttrar som ska på bultarna/hålen och det finns en STOR risk att man tappar ner dom inne i bakluckan så är ett tips att lägga fett i hylsan. Tror man ska använda 10:ans hylsa till muttrarna och någon lite större till bultarna (skruvarna) det ska vara av modell längre annars kommer den där gängade pinnen som sitter på vingen att ta emot hylsans överkant.

En stark magnet är som sagt bra att ha om man behöver fiska upp brickor,muttrar eller bitarna från hålsågen. Vi lyckades tappa ner båda två. Men fick upp en tack vare min starka magnet av modell teleskop.. ser ut som en penna. mycket effektiv.

Självkjlart ska jag ta bilder sen då den är rentvättad. Men nu hinner man ju bara köra 10meter så har man ny smuts. Som en bekant sa till mig.. "Man byter gammal smuts mot ny smuts" :)

Något jag har svårt för är att hitta en fin vinkel eller rätt ljus utomhus och en plats.. :)
känns ju inte så upphetsande att ta en bild på parkeringen brevid andra bilar. Skulle isåfall vara om man hittade en liten avlägsen plats någonstans med lite gatubelysning.

Problemet är ju att om man använder blixt så blir det inte speciellt bra. Använder man inte blixt blir bilden för mörk om man nu inte har en ljuskänslig kamera förstås.
Men jag ska helt klart testa..

Något som både jag och Juha tycker är att mallarna som följer med kittet i volvos sats.. är värdelösa eftersom de är i av papper och även icke urklippta :D varför inte skicka med färdigklippta eller helt enkelt i plast eller laminerat? Det är lätt att råka missa en och en annan millimeter då man klipper. vilket kan resultera att hålen blir fel (mardröm)

Såg att vingen finns på realcar för runt 1600kr men.. jag tycker inte att de spelar så stor roll om de skiljer ett par hundralappar. Jag tycker att de är värt. Lackeringen går inte att få så mycket billigare om man nu inte gör det svart och/eller själv. Har hört mig för på ett par ställen o alla har sagt ungefär samma pris. Det som kostar är driften av aggregatet till färgsprutan och arbetstiden.

Detta med rostskyddsgaranti har jag ingen aning om. Bilen är troligen såld innan den går ut :)

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]