Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1599880
volvo740sugmotor skrev:Vart kapade du/ni röret eller riktade ni till den skarpa böjen först som jag ringat in.
Det måste ju vara rakt när du konar. Du för nipplen bakåt. Jag brukar trä på nipplen till böjen, sätta på en ringnyckel på den och med små små tag knäcka röret bit för bit tills nipplen fritt går att röra bakåt.
#1599882
lennarte skrev: mån 20 jan 2025, 07:17
volvo740sugmotor skrev:Vart kapade du/ni röret eller riktade ni till den skarpa böjen först som jag ringat in.
Det måste ju vara rakt när du konar. Du för nipplen bakåt. Jag brukar trä på nipplen till böjen, sätta på en ringnyckel på den och med små små tag knäcka röret bit för bit tills nipplen fritt går att röra bakåt.
Tänkte om röret klarade av att börjas tillbaka från en sådan skarp böj och hur man enklast gjorde det. ring nyckeln var smart, det ska jag testa.
#1599916
Så här blev det.
Dessa verktyg underlättade rätningen av röret.
P_20250120_134629.jpg
P_20250120_134629.jpg (4.16 MiB) Visad 472 gånger
Rätning klar.
P_20250120_132241.jpg
P_20250120_132241.jpg (2.94 MiB) Visad 472 gånger
Verktyget på plats med mått bulten på plats.Kikar ni in i hålet kan ni se röret som ligger mot bulten.
P_20250120_132520.jpg
P_20250120_132520.jpg (2.19 MiB) Visad 472 gånger
Fint blir det.
P_20250120_132854.jpg
P_20250120_132854.jpg (1.51 MiB) Visad 472 gånger
Nej jag glömde som tur är inte nipplarna.
P_20250120_134147.jpg
P_20250120_134147.jpg (1.6 MiB) Visad 472 gånger
Det röda verktyget är bäst även om konen blir lite "repig" om man kikar noga men spelar nog mindre roll för tätningen.
Det andra verktyget skapar väldigt fula konor men hittar inget fel på det.
P_20250120_134451.jpg
P_20250120_134451.jpg (3.08 MiB) Visad 472 gånger
Vad är det för jäkla kon, blir samma varje gång, kan nog banka till en finare själv.
P_20250120_134519.jpg
P_20250120_134519.jpg (1.62 MiB) Visad 472 gånger
Så där ska det se ut.
P_20250120_134530.jpg
P_20250120_134530.jpg (1.64 MiB) Visad 472 gånger
Är nog bara ett hinder kvar och det är bromssköldarna eller snarare skruvarna som håller i dom. Mycket rostiga och när jag bankade in rätt storlek av torx i dom slets samtliga spår av som smör. I värsta fall får jag borra ur dom eller kapa dom och svetsa på en mutter tills dom kommer loss.
#1599924
volvo740sugmotor skrev:nog bara ett hinder kvar och det är bromssköldarna eller snarare skruvarna som håller i dom. Mycket rostiga och när jag bankade in rätt storlek av torx i dom slets samtliga spår av som smör. I värsta fall får jag borra ur dom eller kapa dom och svetsa på en mutter tills dom kommer loss.
Den sista konan blev ju kanon....
Skruvarna till skölden slog jag loss med hammare och en liten huggmejsel. 2 - 3 slag, sedan gick dom lätt loss med Torxen.. En ganska liten huggmejsel och slå mot nederdelen av skallen med torx bitsen i skruv skaiien
#1599947
lennarte skrev: mån 20 jan 2025, 16:35
volvo740sugmotor skrev:nog bara ett hinder kvar och det är bromssköldarna eller snarare skruvarna som håller i dom. Mycket rostiga och när jag bankade in rätt storlek av torx i dom slets samtliga spår av som smör. I värsta fall får jag borra ur dom eller kapa dom och svetsa på en mutter tills dom kommer loss.
Den sista konan blev ju kanon....
Skruvarna till skölden slog jag loss med hammare och en liten huggmejsel. 2 - 3 slag, sedan gick dom lätt loss med Torxen.. En ganska liten huggmejsel och slå mot nederdelen av skallen med torx bitsen i skruv skaiien
Ja det röda verktyget gjorde riktigt fina konor, även svårt att göra fel och smidigt så man kan göra det på plats.
Faktiskt tänk att göra något lite spår i dom och försöka hugg loss dem. Borrning och svetsa på en mutter är sista utvägen.
#1600002
Börjat få loss bultarna till bromsskivan. Slet av så mycket det gick av skölden och sedan svetstång. Försökte gör att jack i skruvarna och slå bort dom, slog på dom rejält men dom rubbades inte en millimeter. Då löste svetstången det hela istället.
Fick även av ABS skruven efter jag slagit bort så mycket plast runt det gick. Nu är jag lite fast på ett ställe där jag inte vet om jag kan slå bort "röret" eller om det är en del av bilen och det är där ABS givaren ska sitta. Borrat ut det mesta av "inälvorna" av sensorn men mycket plast är kvar. Ska detta rör eller hölje bort skulle det underlätta rätt rejält.

Kan jag "banka in" detta rör och ta bort det eller är det en del av bilen?
P_20250121_150541.jpg
P_20250121_150541.jpg (2.07 MiB) Visad 402 gånger
#1600004
Skruvarna till bromssköldarna ja.. hmm har något minne av att jag borrat igenom den fastrostade delen så centrerat det gick, sen dragit ut skruvrester i form av en "spiralfjäder" och slutligen dragit igenom en gängtapp. Får man bara gängtappen att greppa rätt i första gängvarven så ;-)
#1600019
Erik Å skrev: tis 21 jan 2025, 15:38 Skruvarna till bromssköldarna ja.. hmm har något minne av att jag borrat igenom den fastrostade delen så centrerat det gick, sen dragit ut skruvrester i form av en "spiralfjäder" och slutligen dragit igenom en gängtapp. Får man bara gängtappen att greppa rätt i första gängvarven så ;-)
Skruvarna verkar lösa sig rätt bra, värmde lite med induktionsvärmaren och sedan kylde med 5-56. Efter det så fick man ta ett rejält tag med en liten svetstång så kom de sakta men säkert.
Jag är mer för att svetsa på en mutter gång på gång tills man lossar det som sitter. Avdragna luftnipplar på broms ok är det perfekt till, där vill man inte förstöra gängorna.

Kollade på mackans garage och "rören" ska vara kvar till ABS givarna(det är en del av hållaren). Det gör att en skruv blir lite knepigare att ta bort till skölden och givaren själv är det bara banka på och hoppas den kommer loss men oftast får man borra ur den och sedan hacka till hålet så fint det går, som jag redan börjat göra på en sida.
Nåja jag börjar ju närma mig i alla fall. Lite närmare varje dag.
Får se om jag lossar styrlederna som "mackan" brukar göra när han gav sig på ABS givarna för att få mer utrymme att jobba. Plasten till givarna sitter som gjuten i plåtväggarna.
#1600097
De gamla GPS givarna har ej en stål hylsa runt sig(vad jag kunde se) så jag fick borra upp hålet en ganska bra bit för att få dit den nya. Måste även hitta lite nya bultar då de jag har slår i kanterna på givaren. Får hoppas sköldarnas kanter inte är för höga. Tydligen får man slipa ned biltemas 2-3 mm för dom inte ska slå i lagret och låsa fast det. Hoppas mina från KLracing saknar det problemet.
P_20250122_143901.jpg
P_20250122_143901.jpg (2.02 MiB) Visad 296 gånger
P_20250122_143942.jpg
P_20250122_143942.jpg (1.44 MiB) Visad 296 gånger
Något som påminner o det där borde kanske finnas på biltema eller swedol som ligger hyfsat nära mig? Längden spelar indre roll då jag kan kapa till dom till rätt längd.
P_20250122_144029.jpg
P_20250122_144029.jpg (1.62 MiB) Visad 296 gånger
#1600104
volvo740sugmotor skrev:Tydligen får man slipa ned biltemas 2-3 mm för dom inte ska slå i lagret och låsa fast det.
Hade inga problem att montera Biltemas bromssköldarna, men det är nog 15 år sedan. Ska montera en ny Biltema bromssköld och ABS-givare på det fjäderben jag ska montera nu framöver. Det blev lite mycket Renault Scenic nu ett tag. Men nu fungerar den, och jag håller på att förbereda sådd inomhus av vårens plantor. T.ex tomat, gurka, paprika m.m. Även längre framöver olika blommor t.ex tagetes, tobaksblomor m.m.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Jag har petat bort limrester och smuts med en vass[…]

AC & kylfläkt

Jag har haft lite trassel med min AC och har efter[…]

Tomgång och vevhusventilation

Har du kollat tomgångsmotorn? Den har ett sl[…]

Kvittrande på tomgång brukar vara l&ou[…]