Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, jag har besiktning imorgon och skulle byta en lampa bakom instrumentpanelen inför detta.
Jag körde med den till garaget och allting fungerar perfekt, sen kopplade jag bort minuspolen på batteriet och tog bort instrumenthuset. Jag delade botten av huset från "glaset" då jag tänkte passa på att göra rent mätartavlorna. När jag sedan skulle köra hem så fungerar inte tank, hastighet, temp och varvräknare, samt meddelande displayen och alla andra siffror/bokstäver. Men varningskampor, helljusindikering osv fungerar. Vad kan detta bero på?
Det blev efter att jag höll på med instrumenthuset, men jag har bara kopplat bort kontakten bakom instrumenthuset och särat på glaset för att göra rent mätartavlorna..

Gäller V70N automat.
Mvh
:-)
Bilagor
20250120_201635.jpg
20250120_201635.jpg (3.02 MiB) Visad 523 gånger
Kolla att du tryckt i kontakten ordentligt..

I en del kontaktdon kan faktiskt kontaktstift vika sig åt sidan. Eller hylsor backa ur om låshullingarna inte har snäppt i som de ska när kablaget tillverkades.
Har du grejer för att läsa ut felkoder? Inte helt omöjligt att bilen klagar över att den inte får kontakt med DIM
Jag har läst ut felkoder och får fram följande:
Det ända DIM kod jag får fram är DIM-0001 att mätarställning är manipulerad vilket den inte är
Bilagor
20250120_222701.jpg
20250120_222701.jpg (3.48 MiB) Visad 467 gånger
DIM borde rimligen inte gå sönder av att du kopplar loss det och byter en lampa. Klart, all elektronik är känslig för ESD om man klär av kåpor..
Prova ta ur lampan du satte i, den kanske kortsluter i sockeln om den inte är vriden i rätt läge.
Och titta i kontaktdonen både på hus och kabel att inte något stift har havererat.
Är det bara en kontakt förresten, kan du ha missat att plugga i en andra kontakt?
Tack för svar.

jag har kollat och inga stift är böjda och allt ser bra ut.
när jag läste ut felkoderna från leverans så fick jag bara 4st från mina backspeglar då värmen inte fungerar i dom
någon som vet om det finns någon lödning som är typiskt ställe som går sönder? (likt 850/v70s ABS enhet, den har en specifik lödning som rätt ofta brister) =)
hagfeldt skrev: ons 22 jan 2025, 08:25 .jag har kollat och inga stift är böjda och allt ser bra ut.
Har du testat att ta bort lampan du satte i? Kanske är fel på den..
Ja testa ta bort lampan som erik sa. samt koppla ur batteri sedan koppla tillbaka me4d tändning på. Kanske fått en kortslutning som fått elektronik att balla ur
Samt radera alla koder och du kan också under kommunikation i vida testa DIM i vida
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]