Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finlirarn
Jag har en V60, D3, 2015.
Jag skulle lägga tillbaka min avtagbara dragkrok och upptäckte att det var en del vatten längst ner, längst bak på lastgolvet, samt i mitten av det. .

Vad kan det bero på att det läckt in vatten samt varför rinner det inte undan?
av Hjf
Sådär har jag oxå haft på min v60 för några år sen. Har för mig att det satt som ett litet gummilock där under som inte tätade riktigt. Stänkte upp vatten underifrån och in, det regnade inte in.
Hjf skrev: tis 21 jan 2025, 14:57 Sådär har jag oxå haft på min v60 för några år sen. Har för mig att det satt som ett litet gummilock där under som inte tätade riktigt. Stänkte upp vatten underifrån och in, det regnade inte in.
Tack för svar!
Inatt regnade det kraftigt. Jag torkade ur lastutrymmet igår kväll och kollade på morgonen. Då var det vattenfyllt längst bak. Att det kommer längre fram i lastutrymmet beror troligen på att vattnet skvalpar framåt vid körning. Jag fick ta ut baksätet som var helt blött undertill och ställa på tork inne. Ska försöka lossa golvfilten och torka med fläkt undertill. Samt försöka förstå exakt var vattnet tränger in. Men nånstans längst bak borde det vara. Kanske även kommer in underifrån men just nu tror jag huvuddelen kommer in där bak.
I och med att det kan vara rätt mycket vatten gissar jag att det är vattnet som rinner ner i springan vid bakluckan som tränger in nånstans på sin väg ner.
av kievY
Kolla om det inte läcker in vid hajfenan? Då kanske det rinner längs sidorna och sen hamnar under sätet. Men du borde känna på taket om det är blött. Annars är det väl mellan kaross och baklucka?
Jag har ringat in där det verkar komma in. Intressant att när jag körde bil nu i cirka 15 minuter hade det fyllts upp med vatten längst bak ganska kraftig. Trots att det inte regnade speciellt, men det var blött på vägarna.
Det var även rejält blött under sätet men det tror jag inte beror på hajfenan utan snarare att vatten slungas framåt när man kör och bromsar. Så min hypotes är att det kommer in där bak enbart och sen letar sig framåt i bilen under körning.
Bilagor
IMG_20250127_163441.jpg
IMG_20250127_163441.jpg (2.54 MiB) Visad 1728 gånger
Testa att tejpa tidnings- eller hushållspapper på det misstänkta stället så får du indikering hur vattnet rinner in :-)
Erik Å skrev:Testa att tejpa tidnings- eller hushållspapper på det misstänkta stället så får du indikering hur vattnet rinner in :-)
Absolut, jag kan testa det.
Men om det är genom dom springorna som det läcker in vatten, hur kommer vattnet dit?
finlirarn skrev: mån 27 jan 2025, 20:33 .. Men om det är genom dom springorna som det läcker in vatten, hur kommer vattnet dit?
Jag gissar att svaret finns bakom stötfångaren ;-) Kanske någon fog som inte fick tätmassa som det var tänkt
Eller om rosten har fixat ett kryphål..
Kanske går att pilla in en USB-kamera mellan stötfångare och kaross för inspektion om man vill slippa plocka ner stötfångaren.

Det är väl inte helt omöjligt att vatten som rinner ner genom d-stolpen skulle kunna komma ut där. Läckan kanske är uppe vid taket när allt kommer omkring.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]