Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkt på dehär med miltal och på vilket sätt milen gjorts..
Exempel, 2st xc70 d4:
Xc70 nr1: Med 20k mil på mätaren men har endast gått långkörningar.
Xc70 nr2: 10k mil på mätaren men har gått i stockholms innerstad med kortkörningar.
Vilken är i bäst "skick"?

Hade en xc70 d4 -12 som jag sålde för ett tag sedan, den hade rullat 10k när jag köpte den och sålde vid 30k mil, under dessa 20k mil och 7år som jag körde så va det mestadels pendling till o från jobb, men även en del skogskörning för jakt under hela hösten.

Va alltid lika förbryllad över hur alla bussningar, länkarmar osv va i toppskick under alla dessa 20k mil, behövde inte byta ett smack på den, växellåda osv kändes fortf som när jag köpte den.
Tanken slog mej ifall ju mer bilen körs, dvs långväga så slits inte växellåda osv, under skogskörning så motioneras bussningar osv så de hålls i trim och inte torkar/stelnar?

Hur funkar det?
Det är förarens behandling som spelar roll skulle jag säga. Vissa kan döda en bil helt på 10000 mil. Även om du kör landsväg så kan du ta en trottoarkant varje morgon med max rattutslag. Skrapa sidospeglarna med isskrapan, sitta i timmar med 120kg bly-röv. Köra med obalanserade hjul och så vidare.
Vissa andra kör 30000 mil och man kan inte se att de rört ratten ens. Allt är som nytt!
Titta under bilen, det finns bilar som är betydligt yngre än 10 år men som är helt rostbruna på undersidan.. :-/ Sådana har förstås inte särskilt många år kvar.
Att byta några slitdelar är ingen stor grej om chassiet är fritt från rost och motor och växellåda är i bra kondition.
Efter 26 år med min V70 tror jag mig ha belägg för att även bromsok, hjullager, spindelleder och stabilisatorstag dödas av rosten, inte av antalet mil .. :oops:
Nu va de en generell undran/nyfikenhet bara om man tänker motormässigt vad som är bättre än de andra och hur respektive körning i sig påverkar, bortse från rost o dyl :)
Jag har redan uppdaterat mej med en 2016 xc70, så allt är frid o fröjd för egen del.

Tänker 2 identiska bilar fast en med 10k mil och en med 20kmil fast de har körts på olika vis.

Köra en del guppiga vägar, motionera bussnkngar o dyl, är det bra eller är det sämre?

Ni får ursäkta, de va bara såna där funderingar man får en sån där slappig fredagkväll i soffan 😅

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]