- fre 17 jan 2025, 22:13
#1599776
Tänkt på dehär med miltal och på vilket sätt milen gjorts..
Exempel, 2st xc70 d4:
Xc70 nr1: Med 20k mil på mätaren men har endast gått långkörningar.
Xc70 nr2: 10k mil på mätaren men har gått i stockholms innerstad med kortkörningar.
Vilken är i bäst "skick"?
Hade en xc70 d4 -12 som jag sålde för ett tag sedan, den hade rullat 10k när jag köpte den och sålde vid 30k mil, under dessa 20k mil och 7år som jag körde så va det mestadels pendling till o från jobb, men även en del skogskörning för jakt under hela hösten.
Va alltid lika förbryllad över hur alla bussningar, länkarmar osv va i toppskick under alla dessa 20k mil, behövde inte byta ett smack på den, växellåda osv kändes fortf som när jag köpte den.
Tanken slog mej ifall ju mer bilen körs, dvs långväga så slits inte växellåda osv, under skogskörning så motioneras bussningar osv så de hålls i trim och inte torkar/stelnar?
Hur funkar det?
Exempel, 2st xc70 d4:
Xc70 nr1: Med 20k mil på mätaren men har endast gått långkörningar.
Xc70 nr2: 10k mil på mätaren men har gått i stockholms innerstad med kortkörningar.
Vilken är i bäst "skick"?
Hade en xc70 d4 -12 som jag sålde för ett tag sedan, den hade rullat 10k när jag köpte den och sålde vid 30k mil, under dessa 20k mil och 7år som jag körde så va det mestadels pendling till o från jobb, men även en del skogskörning för jakt under hela hösten.
Va alltid lika förbryllad över hur alla bussningar, länkarmar osv va i toppskick under alla dessa 20k mil, behövde inte byta ett smack på den, växellåda osv kändes fortf som när jag köpte den.
Tanken slog mej ifall ju mer bilen körs, dvs långväga så slits inte växellåda osv, under skogskörning så motioneras bussningar osv så de hålls i trim och inte torkar/stelnar?
Hur funkar det?