Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AGT
Hej! Mitt första inlägg här.

Jag har precis köpt en Volvo V70 2.5FT (09a). Fick den billigt pga den vanliga rosten vid vindrutan samt att den är i behov av service. Den har rullat strax över 27,000 mil. Jag har lite frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

– Service i GBG-området: Letar efter en bra och tillförlitlig verkstad som ändå har rimliga priser. Har läst att många rekommenderar Biltjänst i Landvetter så lutar åt att låta de kika på bilen. Vill ha en verkstad som inte bara byter olja och filter utan går efter fler kontrollpunkter enligt Volvos serviceschema.

– Upplever att växellådan är rätt trög och svampig (manuell). Får alltid i växel men saknar snärtighet – Jag har ingen erfarenhet av V70 sedan tidigare så vet inte hur den ska vara. Kanske bara är vanesak? Kan det vare enkelt fix annars?. Har tidigare kört C30 och V50 som har helt annan känsla från växlarna, men det är ju bilar med andra motorer och växellådor.

– Tidigare ägaren har de senaste åren kört uteslutande på bensin. Jag vill köra på E85. Bör jag vänta med att börja tanka etanol till efter bilen servats eller spelar det ingen roll? Tänker att det kanske bra om motorn är i så bra skick som möjligt med fräsch olja innan jag byter drivmedel?

Tack på förhand och kul att vara en del av detta forum!
/Alexander
av V70Rob
Du har ju en mycket vag frågeställning till den grad att man knappt ens vet vad man ska svara på... Jag har själv en 2.5FT, 2009.

Verkstäder t.ex. runt Gbg känner ju bara folk till som bor i närheten och du har ju redan fått en rekommendation som du själv skriver. Annars får du väl kontakta en volvo-verkstad.

Din beskrivning ang. växellådan förstås jag inte - saknar "snärtighet" och är trög men får ändå i växlarna..? Byt växellådsoljan i så fall. När bilen är kall eller har stått några dagar så blir den lite stel innan allt värms upp.

Det spelar väl ingen roll om du kör på E85 före eller efter en service. Det är ju systemet som ska adaptera. Så man bör väl åtminstone ha kört någon halvtimme på det nya bränslet innan man stänger av - har Jag förstått i alla fall. Jag har själv aldrig kört på E85 dock.
Användarvisningsbild
av Erik Å
AGT skrev: mån 13 jan 2025, 12:50 ..– Upplever att växellådan är rätt trög och svampig (manuell).
Nu vet jag inte om du har M56. En sån har jag sen 25 år tillbaka.. Har alltid upplevt den som lite trög men med åren har jag insett att den inte gillar att stressas.
Man får vänta en sekund på att synkroniseringen gör sitt jobb, då går det lätt att få i växlarna. :party:
Den är inte gjord för banracing.. Man får glädjas över livslängden i stället! :-)

Jag överfyller faktiskt lite med växellådsolja (lutar bilen mot motsatt håll och fyller upp till påfyllningshålet med råge), tycker att den växlar lite bättre då. Kan vara inbillning dock.
Original Volvo Transmission Oil 31280771 funkar bra även i kyla.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]