Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har problem med att min motorlampa lyser samt blinkar och när jag läser av den så får jag felkoder på cylinder 3.
Har bytt både tändstift och tändspole
Det är en B5244S2 om jag fått fram rätt information men det är iallafall en 5 cylindrig motor med en tändspole per cylinder
Nån som har något tips på vad felet kan va?
Det kan ju vara spridaren på cylinder 3 som tjurar, det lär gå att skifta plats på dem och se om felet flyttar sig.
Sen är det tydligen inte helt ovanligt att kablaget till tändspolarna nöts sönder där kabelstammen går runt något hörn på motorn. Har inte koll på exakt var det är.
Vilka felkoder har du fått?
Erik Å skrev:Det kan ju vara spridaren på cylinder 3 som tjurar, det lär gå att skifta plats på dem och se om felet flyttar sig.
Sen är det tydligen inte helt ovanligt att kablaget till tändspolarna nöts sönder där kabelstammen går runt något hörn på motorn. Har inte koll på exakt var det är.
Vilka felkoder har du fått?
Ena felkoden jag får är ”Random/multiple cylinder misfire detected” sen får jag även ”cylinder 3 misfire detected”
Själv skulle jag ha testat injection cleaner, blir dock hånad för det.. :oops: Billigast på Jula, häller i när det är relativt lite bränsle i tanken för att få hög koncentration, åker en bit och låter bilen stå över natten så cleanern får tid att lösa upp ev. smuts.
Hur såg stiftet som du tog ur #3 ut, var det oljigt eller mer sotigt än de andra?
Hur länge sen är det sen bränslefiltret blev bytt? Kan ju vara läge att mäta upp bränsletrycket..
Slangen till map-sensorn vill gärna få torrsprickor med åren. Knappast det som ger misfire men enkelt att kolla. Spana efter en 8mm gummislang i en skydddsfläta, går från insugningsröret fram till sensorn som sitter vid kylarens överkant.
Skumt.. Låter ju som tändningsfel men om du bytt både spole och stift.. Kabelfel eller fel på styrdon borde ge felkod.
Det är inte fullt med smuts i tändstiftsbrunnen? Oljespill vill gärna rinna ner i #3. Ren olja gör inget men smuts kan ge överslag om det hamnar på stift eller tändspole.

Men som sagt, jag skulle testat injection cleaner, om inte det hjälper skifta plats på insprutare.
Sen skulle jag ha kollat kompressionen, om man tar bort höger framhjul och viker undan innerskärmen framför drivaxeln så kan man sätta hylsa, förlängare och spärrskaft på stora vevaxelmuttern på remskivan. Sen kan man dra runt för hand medurs (kolla att tändningen är av) och känna att trycket håller emot ungefär lika mycket och länge på alla fem cylindrarna. På två vevaxelvarv har man passerat alla fem kompressionsslagen. Ett slag per 2x360 / 5 = 144 grader alltså. Slinker man lätt förbi något av de fem slagen så är det inte bra.. :-/
MejaL skrev: mån 13 jan 2025, 10:07 Yes okej då får jag kika på det till en början
Lycka till :-)
Visst har du nollställt felkoderna efter bytet av tändspole och stift? Det kan ta evigheter innan de försvinner av sig själv.
Har man inte tillgång till läsare så kan man lyfta batteripluspolen några minuter, då försvinner aktiva fel.
Erik Å skrev:Skumt.. Låter ju som tändningsfel men om du bytt både spole och stift.. Kabelfel eller fel på styrdon borde ge felkod.
Det är inte fullt med smuts i tändstiftsbrunnen? Oljespill vill gärna rinna ner i #3. Ren olja gör inget men smuts kan ge överslag om det hamnar på överslag om det hamnar på stift eller tändspole.
Jag hade problem med min 745-a med detta innan jag bytte toppackning (av annan anledning). Den började gå på 3 cylindrar och då tog jag upp kablarna, gjorde rent i "brunnarna" så gick motorn på alla 4 i ett halvår, ibland mer. Felet försvann när jag limmat om mellan topplock och kamaxelhuset och bytt packning till ventilkåpan. Så på något av dom ställen så läckte det. Det var på 3:ans cylinder på min motor också.
Jag har en "rödblock" 16V (B234F) motor med ungefär samma konstruktion av topplocket. Dock har jag "vanliga" tändkablar och en "vanlig" tändspole.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]