Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Tappat ur motoroljan, har stått och droppat några dagar. Ska byta olja och filter, oljan var fruktansvärt smutsig vid förra bytet, var nog inte bytt på många år. Så jag passar på nu igen. Biltemas helsyntet 10W-40. Lagat spolarbehållarn, håller ett tag hoppas jag. "Trixat" tillbaka innerskärmen. Det är 0-gradigt, snålblåst och lite snöflingor i luften. Inget vidare bra väder att ligga ute och skruva..........
Blev glad när det "plingade till" i telefonen, fick meddelande att jag kan hämta bromsarna från Trodo.se. Nu blir det inomhusarbeta resten av dagen med att renovera bromsoken bak.

Edit,
Biltema 5W-40 ska det vara. Det är i 745-an jag har 10W-40 olja. Biltemas Semisyntetisk.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bromsskivor, klossar och tätningarna till oken kom i fredags efterniddagi. I morgon ska jag flytta över bakhjuls lagren till dom nya bromsskivorna. Länge sedan jag såg en sådan konstruktion..... Bytt tätningar och smort upp handbromsen på bakoken. Fixat värmeskölden över katalysatorn, den fick plockas bort för att komma åt handbroms justeringen.. Fick sätta nya plåtmuttrar och skruvar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Den där Renaulten är väl en av dom dyraste bilarna att lämna in på Volvo. En kompis hade en sådan när dom var populära och han svor över hur dyr den var att serva och reparera. Kamremsbytet innebar att hela bilen fick plockas isär, i princip. Det bytet kostade nästan vad bilen var värd.

Tur att det bättre med tiden. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev: sön 12 jan 2025, 21:48 Den där Renaulten är väl en av dom dyraste bilarna att lämna in på Volvo. En kompis hade en sådan när dom var populära och han svor över hur dyr den var att serva och reparera. Kamremsbytet innebar att hela bilen fick plockas isär, i princip. Det bytet kostade nästan vad bilen var värd.

Tur att det bättre med tiden. :-)
Denna bil har en 16V dubbelkam motor med kedja, så Kamremsbyte faller bort. Dock hade dottern en några år äldre Scenic för typ 15 år sedan så han "växte upp" med en Scenic. Den hade kamrem som byttes några månader efter köpet. Det var trångt och bökigt men inte särskilt avancerat. Det var den sista bilen som repareades inomhus i mitt garage 😊😱🥶
Väntar nu på plusgrader (-8° just nu kl 06:30) så det får bli en "slapp" början på denna dag.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Varit ute och kört en runda med den idag. Bromsarna fungerade som dom ska, kanon handbroms och alldeles tyst..... Bromsarna fram får jag "ta tag i" senare, skivorna är under min. måttet (2 - 4 mm). E.v när jag ska lägga på sommarhjulen. Servicelampan har slocknat, det var spolarbehållarn. Sedan fungerar inte termostaten som den ska, ljuddämpare läcker lite och tomgången är lite hög (c:a 1200 varv). Kan höra ihop med dålig termostat. Ska kolla lite på detta i morgon, han kommer kanske och hämtar bilen till helgen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är Renaulten färdig för denna gång. Bytte termostaten och fyllde på spolarvätska. Varningslampan ar numera släckt. Det enda som lyser numera är den gröna lampan för halvljus på 😊😊
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick lite abstinens idag......
Renaulten har nog inte varit tvättad på år och dag. Vi har Whash in town här. Har aldrig varit där innan, 745-an tvättas inte och Subarun tvättas i en modern maskintvätt. Denna var stängd för underhåll så jag provade ovan nämda. Det blev riktigt bra, så när jag kom hem fick jag för mig att fixa rost fläckar i framkant på tröskellådorna. Där sitter plastskydd som jag tog bort, slipade rent grundade, målade och skruvade tillbaka skydden. F-n vad en eftermiddag kan göra med utseendet på en 20 år gammal bil
Användarvisningsbild
av lennarte
Han kommer ner till påsk och hälsar på. Då ska dom 4 däcken som ligger I garaget ligga på fälgar. Har fått fått tag i en "däckmaskin" så jag ska "lägga om" däcken i veckan som kommer
Har idag beställt bromsskivor fram, den ena var långt under mini måttet när jag skulle byta klossar nar han var och hälsa på sist. Sedan har han nya klossar och skivor "runt om" och nya sommar och vinter hjul. Service är gjord så ett oljebyte till bara så ska nog motorn vara ren invändigt. Oljan var fruktansvärt smutsig när han fick bilen, var nog inte bytt på flera, flera år. Den var nog inte körde så många mil dom siste åren och bara småsträckor inom stan
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]