Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ligger ungefär 0.2 mindre mellan min gammla XC D5 AWD och den nya V70n D4 AWD båda polestar optimerad så det är klart stor skillnad mellan dem... Sen hur mycket det beror på Start/Stopp, updaterad motor eller vad det vet jag inte tror tyvär foten blivit lite tyngre på gasen dessutom :)
apersson850 skrev:Vilket ju är helt logiskt, eftersom en XC70 är högre och därmed har större frontarea.
XC70 har ju också en massa extra plast på karossen som ökar luftmotståndet + att den har lägre utväxling för att kunna dra släp på 2.1 ton. Det gör också att det drar mera bränsle.

Som Alexas säger, ju fortare man kör, ju mera märks luftmotståndet och den låga utväxling jämfört mot en vanlig V70.
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Vilket ju är helt logiskt, eftersom en XC70 är högre och därmed har större frontarea.
XC70 har ju också en massa extra plast på karossen som ökar luftmotståndet + att den har lägre utväxling för att kunna dra släp på 2.1 ton. Det gör också att det drar mera bränsle.

Som Alexas säger, ju fortare man kör, ju mera märks luftmotståndet och den låga utväxling jämfört mot en vanlig V70.
Man märker av den lägre utväxlingen lite, har för mig XCn la in 6an runt 70 i V70n kommer 6an runt 80
Med tanke på att frågan ställdes för 10 år sedan är den kanske både köpt och såld igen.
När vi hade två XC70, en 2012 och en 2016, konstaterade jag att på samma varvtal som den från 2016 gjorde 115 km/h kom den från 2012 upp i 107 km/h. Mätt med separat mätare, inte med bilens hastighetsmätare. Fast den visade en skillnad i samma storleksordning.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]