Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:Inte ens franska SAFT (som ÄGER Tadiran) vet hur man gör sådana :-/ Svart magi inblandad? :-D
Ett 9 V batteri med en inbyggd zenerdiod? Inget är bättre än att förbrylla fienden.
Användarvisningsbild
av Erik Å
apersson850 skrev: tor 09 jan 2025, 00:30
Erik Å skrev:Inte ens franska SAFT (som ÄGER Tadiran) vet hur man gör sådana :-/ Svart magi inblandad? :-D
Ett 9 V batteri med en inbyggd zenerdiod? Inget är bättre än att förbrylla fienden.
Vi såg att Tadirans säkerhetsdatablad för 4V primärcell TLM1550 och laddningsbara 4V li-jon TLI1550 råkade vara i princip identiska. Aha! :party: Jag kunde inte låta bli att prova ladda primärcellen och jo den tog ju faktiskt laddning. Behöver jag säga att Tadirans chefskemist gick i taket när jag råkade nämna det :-/
Livsfarligt, var deras kommentar! Jag lever fortfarande märkligt nog :-D Men pinsamt var det..
Slutsatsen blev iallafall att TLM är nära släkt med TLI, men antagligen optimerad för låga läckströmmar på bekostnad av laddningsmöjligheten..
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: tor 09 jan 2025, 11:19 Jag missar nog något här, men varför skulle det vara farligt att ladda den där TLM-cellen?
Haha, fråga inte mig, fråga Tadiran :party:
Men iallafall, den dagen det inte längre går att få tag i TLM1550 så borde man rimligen kunna använda TLI1550 om man står ut med att ta ur batteriet vartannat år och ladda det separat. Och nollställa livslängdstimern i VOC.. ;-)
av least
Kemisten har ju rätt, primärcellerna har ju en metallisk variant av lithium... Och denna metall har en tendens att kunna kortsluta batteriet internt ifall det skulle laddas upp.
Det kan leda till obra konsekvenser. Minst sagt. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Förmodligen har Tadrian laddat primärcellerna innan leverans men det kanske gjordes med svart magi snarare än med DC :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Annan intressant kuriosa: EVE medgav att de hade Tadiran TLI1550 (förstås införskaffade för reverse-engineering) men ändå lyckas de inte komma i närheten av Tadirans livslängd.
Gängse materialanalysmetoder verkar inte kunna registrera svart magi :-D

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]