Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har ju det klassiska problemet med strålkastartorkare som stannar halvvägs, funkar ibland och ibland inte. Jag vill dock ha dem kvar för den lilla nytta de ändå gör. Jag funderar på att bara prova att ta isär kontakterna för sladdarna till motorerna och göra rent lite, jag har en teori att de kan hjälpa lite. Men, behöver jag ta loss någon kabel från batteriet först innan jag gör det?
Ja det är nog klokt att lossa batteriet.
Jag rev isär mina torkarmotorer när de började strula för många år sedan. Det sitter en PTC-säkring av "disk"-typ inne i huset, antagligen blir det samma problem som på låskistorna. PTC-säkringen degraderas med tiden och löser ut vid alldeles för låg ström till slut..
Det är inte helt trivialt att få kugghjulen i rätt läge innan man snäpper ihop plasthuset, räkna med några misslyckade försök innan torkarna parkerar i rätt läge.
Jag fick aldrig ordning på problemet, det slutade med att jag rev ur torkarmotorerna och har åkt utan sen dess :-) Volvo skulle ha typ 3000 kr per torkarmotor så det blev inga nya heller :-/
Den ena torkarmotorn (minns inte vilken) är nästintill omöjlig att ta loss utan att man plockar bort stötfångaren. Det här var dock på en V70
Funderade ett tag på att förbikoppla den interna ptc-säkringen och i stället sätta en bilsäkring på kablaget till torkarmotorn.
Nån slags säkring behövs för att förhindra att motorn brinner då torkarna har frusit fast.. sånt händer :oops:
Hej, tråkigt att du inte fick ordning på det trots allt jobb. Jag funderar på att bara börja med att bara ta isär de där bruna kontakterna upptill och göra rent. Sedan om det inte blir någon skillnad kolla på hur det ser ut med kontakterna precis vid motorerna (om de sittar utanpå dem?). Jag vet inte vart det kan vara fler kontakter innan kablarna når fram till de där bruna kontakterna som kanske också går att kolla.
Tacksam skrev: tor 09 jan 2025, 10:16 ..Jag funderar på att bara börja med att bara ta isär de där bruna kontakterna upptill och göra rent...
Javisst, prova med det men ha inte alltför stora förväntningar på att det löser problemet. :-)
Om du råkar ha en voltmeter så vore det bra att mäta att det finns 12V till torkarmotorerna även då de tappar orken. Skulle ju teoretiskt kunna vara spänningsfall i kablage eller spak / relä.. Det besvärliga är att man bör mäta spänning under belastning dvs utan att dra ur kontakten till torkarmotorn och då blir det ju svårt att komma åt..

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]