Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av tobmag
Kolla i inlägget ovan från drbase.
Japp det är en helt vanlig DIN kontakt.
Finns även en tråd om hur du monterar ur radio enheten här i forumet. Tror den ligger på S60/V70 delen. Bara att leta................ :wink:
Användarvisningsbild
av ufriman
Ur volvos (S60-V70) bruksanvisnig: 8641594

1- Vrid tändningsnyckel till läge 0.
- Ta bort batteriets minusledning (ej nödvändigt enligt mig som gjort detta ett flertal ggr)

2- För växelspak bakåt
- Ta bort täckpanel framför vxlspak (glasögonhållaren) genom att bända loss panelen med ett falsben.

3- Ta bort panelen runt växelspaken genom att trycka in spärrhakarna i framkant och lyfta uppåt, först framkant och sedan bakkant.

4- Ta bort de två skruvarna i klimatenheten (torx 20 tror jag)

5- Vinkla ut klimatenheten så att par fingrar får plats mellan tunnelkonsolen och klimatpanelens kortsida

TA BORT:
- Klimatpanelen genom att dra rakt nedåt med bibehållen vinkel. panelen sitter ordentligt fast så det behövs kraft för att lossa den
- kontaktstyckerna på baksidan och lägg panelen åt sidan

6- Ta bort skruvarna i radio konsolen. (torx 20 tror jag)
- Dra ut radiokonsolen i nederkant, och tryck samtidigt nedåt.

7- Ta bort det befintliga förvaringsfacket (mugghållare/gsm telefon) genom att trycka in spärrarna på ovansidan och undersidan av förvaringsfacket, och sedan dra ut det ur konsolen.

Klart se bild längre ned :)
Senast redigerad av 1 ufriman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Det är inte så konstigt att klimatpanelen sitter som berget när man drar den neråt, det är mycket enklare att dra den rakt utåt då hakarna på min bestod av plåtarmar/plåtläppar som stack rakt ut från stereopanelen.
Användarvisningsbild
av ufriman
ER skrev:Det är inte så konstigt att klimatpanelen sitter som berget när man drar den neråt, det är mycket enklare att dra den rakt utåt då hakarna på min bestod av plåtarmar/plåtläppar som stack rakt ut från stereopanelen.
Vinklar du den lite ut i nederkanten innan du drar den utåt så drar du inte sönder stoppklackarna vid de nämnda plåtarmarna
//Ulf
Användarvisningsbild
av ER
ufriman skrev:
ER skrev:Det är inte så konstigt att klimatpanelen sitter som berget när man drar den neråt, det är mycket enklare att dra den rakt utåt då hakarna på min bestod av plåtarmar/plåtläppar som stack rakt ut från stereopanelen.
Vinklar du den lite ut i nederkanten innan du drar den utåt så drar du inte sönder stoppklackarna vid de nämnda plåtarmarna
//Ulf
Självklart har du rätt i det med utvinklingen, men bild no5 är helt uppåt väggarna felvisande där man påstår att det är krokar när det bara på sin höjd är dessa nämda små klackar. Blev inte så vidare glad när man insåg att man brutit sönder 4 av 4 möjliga dessa hakar som inte existerat någonsin. Tog onödigt mycket extratid pga felbeskrivningen man fick för demontering an denna panel. Numer vet man HUR man tar bort denna på nolltid.Felet borde åtgärdas asap.
Användarvisningsbild
av ufriman
ER skrev:
ufriman skrev:
//Ulf
Självklart har du rätt i det med utvinklingen, men bild no5 är helt uppåt väggarna felvisande där man påstår att det är krokar när det bara på sin höjd är dessa nämda små klackar. Blev inte så vidare glad när man insåg att man brutit sönder 4 av 4 möjliga dessa hakar som inte existerat någonsin. Tog onödigt mycket extratid pga felbeskrivningen man fick för demontering an denna panel. Numer vet man HUR man tar bort denna på nolltid.Felet borde åtgärdas asap.
Bruksanvisnigen är från volvo kopierad självklart håller jag med dig om att lättast är att vinkla ut den lite och dra rakt ut.
av Holtis
Ciaoo... Vet att tråden är gammal, men jag köpte precis en V70 -04 och skulle i helgen titta bakom stereon för att se ifall de fanns någon lågnivåutgång til lbaslådan jag hade i 855:an, de slutade med att jag bröt på stereopanelen så att displayen slockande, jag var ju fan helt ute och cyklade nu när jag läser här hur man tar ut stereon, vore grymt tacksam ifall någon hade bilder som jag läste ovan, men kortfattat...

- Lossa klimatanläggningspanelen med torxskruvaran, vik den utåt, dra den sedan utåt.
Lossa 2 torxskruvar för att få ut stereon..

Är de verkligne bara så lätt?? Jag höll på i 4 timmar men skall prova nu med rätt metod, törs man dra ordentligt i panelen för klimatanläggningen?

Tack på förhand
Kjell
Maila gärna på : [email protected]
Användarvisningsbild
av CarMan
Holtis skrev:Ciaoo... Vet att tråden är gammal, men jag köpte precis en V70 -04 och skulle i helgen titta bakom stereon för att se ifall de fanns någon lågnivåutgång til lbaslådan jag hade i 855:an, de slutade med att jag bröt på stereopanelen så att displayen slockande, jag var ju fan helt ute och cyklade nu när jag läser här hur man tar ut stereon, vore grymt tacksam ifall någon hade bilder som jag läste ovan, men kortfattat...

- Lossa klimatanläggningspanelen med torxskruvaran, vik den utåt, dra den sedan utåt.

Är de verkligne bara så lätt?? Jag höll på i 4 timmar men skall prova nu med rätt metod, törs man dra ordentligt i panelen för klimatanläggningen?

Tack på förhand
Kjell
beskrivningen kommer från en som inte ha erfarenhet, men han har tillgång till nån form av beskrivning...

internet är inte alltis så bra, det är svårt att skilja på bra tips & såna som bara vidare för information.

1. det finns ingen lågnivå, så du behöver inte ta bort stereon.
ett starkt tipps är att montera Volvos egna bas, då denna har ett grymt ljud!
& du br komplitera stereon med volvos egna slutsteg, för att restan av anläggningen ska spela bra.
Vill du ha ännu bättre lju så bör man uppgradera med volvos lite bättre öhgtalare, dom är grymma!
av Holtis
CarMan skrev:
Holtis skrev:Ciaoo... Vet att tråden är gammal, men jag köpte precis en V70 -04 och skulle i helgen titta bakom stereon för att se ifall de fanns någon lågnivåutgång til lbaslådan jag hade i 855:an, de slutade med att jag bröt på stereopanelen så att displayen slockande, jag var ju fan helt ute och cyklade nu när jag läser här hur man tar ut stereon, vore grymt tacksam ifall någon hade bilder som jag läste ovan, men kortfattat...

Tack på förhand
Kjell
beskrivningen kommer från en som inte ha erfarenhet, men han har tillgång till nån form av beskrivning...

internet är inte alltis så bra, det är svårt att skilja på bra tips & såna som bara vidare för information.

1. det finns ingen lågnivå, så du behöver inte ta bort stereon.
ett starkt tipps är att montera Volvos egna bas, då denna har ett grymt ljud!
& du br komplitera stereon med volvos egna slutsteg, för att restan av anläggningen ska spela bra.
Vill du ha ännu bättre lju så bör man uppgradera med volvos lite bättre öhgtalare, dom är grymma!
Okej, där ser man...tyckte fasiken att jag läste någonstanns i detta forum att den hade lågnivåutgång... *suck* Men då vet jag, får plocka ur den lika så eftersom ett stift till en kontakt gick sönder då jag "bröt" på fel ställe när jag försökte få ur stereon...

När det gäller baslåda osv så har jag en sedan tidigare, och det finns iof "högnivå" ingång, så jag är lite fundersam på om jag skall "stjäla" "input" från diskanthögtalarna som sitter längts bak i bagaget, och "tjyva" för att få ingången till baslådan, känns så trist att behöva köpa nya grejer... Känns lite trist att behöva lägga Sony stereon på hyllan hemma osv.

Men tack för svaret....Forts följer :)
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]