Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Joelholgersson
#1598785
Hej,

Jag har problem med min Volvo 940 -98 B230F. Jag har bytt fördelarlock, tändstift och rotor (inköpta på Biltema). Efter bytet försökte jag starta bilen, men det hördes bara ett klickande ljud från den svarta boxen bredvid batteriet. När jag vred nyckeln hela vägen dog all ström i bilen. Batteriet är laddat och visar bra spänning.

Jag kontrollerade allt och upptäckte att Biltemas rotor inte passade ordentligt, så jag bytte tillbaka till originalrotorn. Trots det kvarstår samma problem.
Jag misstänkte att tändkablarna kunde vara felkopplade och dubbelkollade ordningen. Enligt en tidigare tråd ska anslutningsföljden vara 4-3-1-2, vilket jag hade från början. Dock misstolkade jag det och bytte ordning, där jag trodde att 1:an var 4:an och så vidare. Jag inser såklart att det var dumt :( Resultatet blev ändå detsamma.

Just nu fungerar ingen el i bilen, förutom de röda lamporna i dörrarna och taklampan inne i bilen. Allt annat är helt dött.

Innan bytet fungerade bilen bra för det mesta. Det enda problemet var att den kunde vara svårstartad i fuktigt väder och ibland bluddrade vid kraftig gaspådrag. I övrigt gick den utan problem.
av atteatte
#1598790
Att all el dör när du försöker köra startmotorn låter som att jordkabel mellan batteri>kaross och/eller batteri>motorblock är dålig.
Kolla så alla anslutningar är ordentligt åtdragna och inte ärgade. Kolla så båda batteripolerna är rena och att insidan av polskorna är rena.
av atteatte
#1598901
Du kanske kommit åt något, eller så är det bara ett sammanträffande.
Tändsystemet är rätt fristående från elsystemet i övrigt, så bilens el, startmotor osv. borde funka som vanligt, även om du inte ens har några tänddelar monterade.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1598978
Huvudsäkring finns inte, utan dom som finns sitter i elcentralen under askfatet. Däremot är det vanligt med dålig kontakt vid batteriet, som skrivits ovan. Kan ju vara kontakt problem i startmotor, tändlås mm också. På 740 sitter på + kabelskon på batteriet flera kablar som går in i kupén (elcentral, tändlås m.m), dom lossnar lätt om man "grejar" med batteriet. Vet ej om det är samma lösning på 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1599038
atteatte skrev:Min S90 -97 har 5-6 huvudsäkringar i en liten svart låda vid batteriet, vet inte om senare 940 kanske har det med?
Nu är jag inte "helt hemma" på S/V90. Men visst är de dom sista 6-cylindriga 960. Dessa var mer "släkt" med 850 och S/V 70.
På 7/900 finns (vad jag vet) lngen huvudsäkring, men visst kan det sitta säkringar vid batteriet (larm, tillbehör?) Det satt redan på dom sista 240. Men det är inte någon huvudsäkring, det var till insprutningen (LH)
Någon annan vet säkert mer om detta
av atteatte
#1599056
Kan nog stämma. Elsystemet i S90n påminner väldigt mycket mer om "moderna" bilar, med både huvudsäkringar och ytterligare en låda med reläer och säkringar under huven, sen säkringar innanför förardörren.
Alla 7/940 jag nånsin skruvat har haft säkringar bakom askkoppen med den smälta säkringen till stereon och ett knippe pluskablar till batteripolen, men de har alla varit sent 80, tidigt 90-tal.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1599129
S90 har vitblockare, samma som 85x70, S90 har även Motronic4.4, samma som 850GLT 96-97, S/V70 20V 97-98.

En 940 har LH2.4, ett väldigt primitivt system redan när det lanserades.

... Nej, 940 har inga säkringar utöver dom bakom askkoppen :-)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]