Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BJH
Hallå,
Jag upptäckte igår kväll när jag skulle kolla oljan i bilen att jag har ett väldigt högt vakum i vevhuset. En 2011 flexifuel, som alltid körs på bensin.

När man drar ut oljestickan är ljudet och suget nästan extremt. Skruvade därefter av oljelocket och det var samma beteende här. Det är inget jag upplevt tidigare och jag behöver er hjälp.

Vad skulle kunna orsaka detta fenomen?
Tänker att igensatt vevhusventilation snarare borde ge ett övertryck än ett undertryck.
Temperaturen ute var mellan -15 till -17 vid tillfället, om det nu skulle göra någon skillnad?

Någon som haft samma problem?
Tips och råd mottages tacksamt.
av BJH
Uppdatering: idag vid provstart vid temperatur -1 så är problemet borta, så helt säkert relaterat till temperatur.

Om någon har tips om vad som kan orsaka detta, dela gärna i tråden. Troligen är det ju något som behöver fixas ändå.
av LundgrenR
Min teori är att membranet som styr undertrycket hade frusit fast och då kan membranet inte ställa in rätt undertryck. Membranet sitter i oljefällan. Man får samma symtom om membranet är sönder.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]