Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Lite som att inte äta jordgubbar för att det va slut på midsommarafton. Den enda dagen på året som är kaos kan man inte dra slutsats att inte åka eldrivet.
Det är ju just på midsommar(sportlovet) man vill ha jordgubbar(fjällen). Resten av året kan man ju nöja sig med hallon(storstad).

Var på vippen för nåt år sen att byta ut min V90CC till en E-tron. Fantastisk bekväm bil att åka långt i, rymlig och tar sig fram i snö osv. Var med i facebookgrupper och forum för att få info. Men när det visade sig att flera av gruppens e-tron kramare valde sin fosilbil när det vakades skidresor på lov insåg jag att ska man ha en sån och inte behöva ändra sina resvanor behöver man ha två bilar.
Å andra sidan är det ofta under extraordinära förhållanden som brister upptäcks. Så medan ”fjällenkön”, helt på egen hand, logiskt sett inte bör avskräcka en elbilsspekulant är det åtminstone en händelse som gör en del av det gröna gräset på andra sidan brunt. Nu har det gått ett bra tag sen första elstolpen dök upp och elbilar skickas ut på löpande band men än idag verkar elbilsförare då och då hamna i trubbel kopplade till strömförsörjning. Hoppas på en förbättring för er så att säkerheten på våra vägar kan öka.
Även en stark elbilsförespråkare som mig själv kan inte annat än att bedrövas över köerna. Jag tror inte heller en lösning är nära, framförallt inte om "marknaden" ska sköta det. Det kommer vara totalt oekonomiskt att bygga tillräckligt många laddare för att täcka dessa typer av temporära laddbehov. De skulle bara stå tomma 350 dagar om året (vilket inte funkar med tanke på abonnemangskostnaden för en snabbladdare)

En uppenbar sak som behöver fixas i det här sammanhanget är att det går att ladda upp bilarna till 100% i fjällområdet istället. Det är faktiskt ganska klent av Skistar (som i princip är monopolist) att de inte ordnar bättre destinationsladdning. Om alla lämnar med 100% så hinner trafiken glesas ut mycket mer än om alla behöver ladda det första de gör i Malung och liknande.
Jag var uppe i Åre den här veckan. Där finns det gott om laddplatser. På vägen ner igår (till Stockholm via Sundsvall) såg jag inga gigantiska köer vid laddplatserna på den vägen. För mig hade det så vitt jag kunde se fungerat bra med elbil på den resan.

Nu är min elbil rätt så liten (BMW i4), så för att får plats med allt så åkte vi XC90 D5 (2017).

Även vi de köer som fanns vid Malung så hävdade de som stod där att de fick vänta några timmar. Jag kan leva med det om det händer någon gång per år. Som noterats ovan är det mer eller mindre omöjligt att bygga tillräckligt med snabbladdare för att det ska bli köfritt vid storhelger. Jag åker en del till fjällen även när det inte är högsäsong. Då är det synnerligen glest på snabbladdarna.

Om man inte kan acceptera att någon gång per år få stå i kö ett par timmar bör man inte åka elbil. Har du ett resmönster som undviker de uppenbara fällorna (oftast till turistorter som bara besöks vid vissa tider på året) så brukar laddning inte vara ett problem.

Mitt företag prioriterar elbilar som förmånsbil, så de flesta väljer en sådan. Allt annat blir rätt mycket dyrare. De flesta av mina kollegor upplever aldrig köer vid laddning. Det beror i och för sig mest på deras körmönster -- de åker få långresor och laddar nästan alltid hemma.
En lösning skulle kunna vara mobila laddplatser att ställa ut vid sådana ställen.
Skulle också räcka med fler billigare 22kW AC-laddare som avlastar snabbladdarna lika gärna som att stå och vänta, för att få i tillräckligt till nästa ställe eller om man äter samtidigt t.ex.
Kommer ju fler bilar som stödjer 22kW AC.
Jag hoppas laddinfrastrukturen fortsätter utvecklas i snabb takt, för tex en vanlig eftermiddag i juli kan det ju vara rätt lugnt på Tönnebros laddplatser men av de hundratals bilar som står parkerade så kan man räkna elbilar till typ 5%. Hur blir det framöver? Har sett att Gävlebro kuggat upp med många laddplatser men hade gärna sett att man koncentrerar det mer till vägarna, så man kan göra enkla snabba laddstopp och enklare välja att stanna för mat och stopp där man själv vill. I dagsläget verkar många laddplatser koncentrerade till de här hamburger-naven vid diverse knutpunkter där man inte ens vill stanna med fossilbil i dagsläget under en storhelg eller sommardag.

Varför kan man inte bygga stora parkeringsfickor längs med E4 med laddplatser i direkt anslutning till vägen?, ungefär som en pit lane varje 5 mil. Då kan man enkelt göra en bensträckarladdning på 15 minuter och kan välja längre stopp på vanliga natursköna rastplatser eller vanliga sevördhetsstopp utan att tappa alltför mycket tid :-)

Hörde förresten ett lite tragikomiskt inslag i radion i dag apropå laddproblemen, där de intervjuade en batteriexpert som tipsade att om man kör 70-90km/h istället för 110km/h så får man bättre räckvidd vintertid. Bra tips :-o
Varför inte sprida ut det, Ha flexibla stugbytardagar En sjundedel på måndagar, En sjundedel på tisdagar osv.. alla behöver inte byta samma dag.

Alla tjänar på det, även vanliga bilar då det blir mindre köer.
Lövet skrev: mån 06 jan 2025, 14:11 Även en stark elbilsförespråkare som mig själv kan inte annat än att bedrövas över köerna. Jag tror inte heller en lösning är nära, framförallt inte om "marknaden" ska sköta det. Det kommer vara totalt oekonomiskt att bygga tillräckligt många laddare för att täcka dessa typer av temporära laddbehov. De skulle bara stå tomma 350 dagar om året (vilket inte funkar med tanke på abonnemangskostnaden för en snabbladdare)

En uppenbar sak som behöver fixas i det här sammanhanget är att det går att ladda upp bilarna till 100% i fjällområdet istället. Det är faktiskt ganska klent av Skistar (som i princip är monopolist) att de inte ordnar bättre destinationsladdning. Om alla lämnar med 100% så hinner trafiken glesas ut mycket mer än om alla behöver ladda det första de gör i Malung och liknande.
Vi som tidigare i tråden påpekat detta har ju dumförklarats. Det skulle ju "bara va att ställa ut mobila laddare".

Det är precis som med den gröna bubblan; vi (fler här i forumet) som förutsåg problemen med Northvolt, vindkraft, pumplagen (etanol), grönt stål och Elbilsladdare etc va klimatförnekare.

Kan man inte ens diskutera problemen utan att hånas, cancelleras etc så kommer det aldrig komma några stabila, långsiktiga lösningar.
Lövet skrev: mån 06 jan 2025, 14:11 Även en stark elbilsförespråkare som mig själv kan inte annat än att bedrövas över köerna. Jag tror inte heller en lösning är nära, framförallt inte om "marknaden" ska sköta det. Det kommer vara totalt oekonomiskt att bygga tillräckligt många laddare för att täcka dessa typer av temporära laddbehov. De skulle bara stå tomma 350 dagar om året (vilket inte funkar med tanke på abonnemangskostnaden för en snabbladdare)

Kan man inte ladda i vanligt uttag. När vi var ute med husvagn hade jag en sladdvinda på 100 meter som klarade 10 amp/2400 watt. Är man där i en vecka så hinner den ju ladda fullt flera ggr om när man fyller på med drygt 2 kWh per timme.

Finns ju masst med saker som drar 2 kW och kommer med propp, som värmepumpar, varmvattenberedare, värmefläkt, doppvärmare, induktionsplattor, tumlare, tvättmasiner. motorvärmare, kupevärmare, osv.
  • 1
  • 410
  • 411
  • 412
  • 413
  • 414
  • 445

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]