Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonahans
Hej, jag har ett problem med min 940 som jag inte förstår mig på och hoppas på att jag kan få hjälp av er!

Började med att jag upptäckte att kopplingen slirade och beställde hem en kopplingssats utan urtrampningslager från KL racing.

Plockade ner lådan osv och tänkte att det va lika bra att beställa ett urtrampningslager när det ändå var nere, så jag beställde ett standardlager 35mm!

Efter jag fått allt så monterade jag ihop lamell och tryckplatta som centrerades, satte i urtrampningslagret och sedan monterade tillbaka växellåda osv.

Åkte ut och testade och märkte att kopplingen tog långt ner, dagen efter när jag skulle köra hem bilen så la jag i backen och kom ungefär en meter sedan va det bara friläge på alla växlar.

Körde upp bilen på lyften igen och såg att det läckte ut bromsvätska från slavcylindern. Beställde hem en ny och monterade den samt luftade kopplingen med tryck.

Gick in och kände på pedalen och det kändes bra, sedan bad jag min bror som va med och hjälpte mig att trycka ner pedalen medans jag kollade under, då åker hela kolven ut ifrån slavcylinder och går givetvis sönder igen.

Testat med en annan slavcylinder idag och satte en bricka mellan pinnen och armen och det funkade tills jag pumpade på kopplingen och det blev samma sak (kopplingen kändes även skum när jag tryckte ner den).

Har sett att man kan förlänga stången eller shimsa kopplingsarmen i lådan med hjälp av brickor.

Är det så att jag måste göra någon sån fullagning i mitt fall?

Detta problem fanns inte innan kopplingsbytet och volvomek är lite främmande för mig då jag haft bmw osv som vinterbilar innan.

Långt inlägg men hoppas att någon kan hjälpa till då det ligger 15 cm snö utanför :P
av TioTusenKRBil
Jo man kan behöva shimsa upp gaffeln så kolven inte poppar ur. Kolla om packingen är sjysst så kanske det bara är att sätta ihop igen, annars måste du tyvärr renovera.. Lokala volvokillen på garaget shimsa typ 1,5cm senast så brickor kanske inte är optimalt? Är inte helt 100 själv.
av Jonahans
Marlboroman skrev:Har du köpt en standard koppling eller någon uppgraderad variant? Sinterlamell kanske?
Nej det är en 240mm koppling med tillhörande tryckplatta.
TioTusenKRBil skrev:Jo man kan behöva shimsa upp gaffeln så kolven inte poppar ur. Kolla om packingen är sjysst så kanske det bara är att sätta ihop igen, annars måste du tyvärr renovera.. Lokala volvokillen på garaget shimsa typ 1,5cm senast så brickor kanske inte är optimalt? Är inte helt 100 själv.
Hur vet man hur mycket man måste shimsa ut armen?
Användarvisningsbild
av lennarte
Felet du har nu är att "pinnen" är för kort. Hur den blivit så kan ju diskuteras, men någon tidigare ägare kan ha kortat den. När allt är nytt (original) och när den sedan börjar slira kan man korta den så kan man köra ett tag till. Där brukar vara en justering på pinnen, men om kolven trillar ut är pinnen nog kortad, eller fel urtrampningslager till din tryckplatta
Där blir ingen skada på kolv och tätning bara för att den hoppar ur. Torka rent delarna och montera tillbaka dom
av Jonahans
lennarte skrev:Felet du har nu är att "pinnen" är för kort. Hur den blivit så kan ju diskuteras, men någon tidigare ägare kan ha kortat den. När allt är nytt (original) och när den sedan börjar slira kan man korta den så kan man köra ett tag till. Där brukar vara en justering på pinnen, men om kolven trillar ut är pinnen nog kortad, eller fel urtrampningslager till din tryckplatta
Där blir ingen skada på kolv och tätning bara för att den hoppar ur. Torka rent delarna och montera tillbaka dom
Hela slavcylindern är ju ny från folkraceshoppen, på min slavcylinder har det iallafall blivit skadat. Själva o-ringen har en Jack i sig så det läcker ut bromsvätska :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jonahans skrev:Själva o-ringen har en Jack i sig så det läcker ut bromsvätska :)
Då kan du byta kolv tätningen, kostar inte många kr
av TioTusenKRBil
Jonahans skrev:Hur vet man hur mycket man måste shimsa ut armen?
Frågan är väl varför du måste shimsa ut den om du har samma låda och alla grejer är korrekta. Är det något uppenbart slitage nånstans på delarna? Har du mätt ut om det skiljer på gamla och nya cylindern? Hur är det med resten av grejerna du ev. bytt (diff mellan gamla/nya)?.
Annars så kan du väl bara förlänga och ockulärt inspektera om allt ser korrekt ut. Eftersom det bara är vinterbilen så hade jag skickat på 1cm och kikat hur det blir, sen utgått därifrån om det hoppar ur/kopplingen inte friläggs. Har iaf sett att detta blivit gjort på en m90 låda som byttes för typ 2 år sedan, och då blev det som sagt ~1,5cm shims (edit: kan ha varit en m47 förresten).

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]