Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Snelhest skrev: mån 29 jun 2020, 07:39 @Steffe3, Det finns flera problem här. Är det endast ren fotogen? Om inte, utan det ens finns minsta lilla tillsats, så ökar det placeboeffekten rejält, då vill jag inte hälla i ren fotogen, bara detta dyra medlet som "ökar och maxar".
Fotogen ska väl ha lägre cetanvärde än vanlig diesel . Men ändå Finns det de som påstår att det blir bättre prestanda
ja förvirrande när man ej vet vid pump vad man tankar....sen miljömärkningen har jag inte helt 100 koll på.

man vill helst tanka BO eller med hvo i.

preem har börjat vad dom anger iaf med hvo inblandning... fler mackar som börjat mixa i hvo ist för rme?

många hyllar cirkle k miles plus...vad skulle vara mirakel med den?
volvov702002 skrev: mån 06 jan 2025, 13:04 ja förvirrande när man ej vet vid pump vad man tankar....sen miljömärkningen har jag inte helt 100 koll på.

man vill helst tanka BO eller med hvo i.

preem har börjat vad dom anger iaf med hvo inblandning... fler mackar som börjat mixa i hvo ist för rme?

många hyllar cirkle k miles plus...vad skulle vara mirakel med den?
All B0-diesel som säljs på pump har HVO inblandat och B7 har RME-inblandning.
Preem har börjat ersätta B7 till B0 på deras stationer som ligger i närområdet där de har depåer, dvs Gävle, Karlshamn, Norrköping och Göteborg, se nedan från Preem.

Miles Plus är mig veterligen vanlig B7-diesel med andra inblandningar, det är ingen diesel som har bytt ut RME med HVO.

Utöver detta finns kedjor som enbart säljer B0 samt de större kedjorna som ersätter B7 med B0 i norra Sverige under vintern då B0 klarar sig bättre i kraftig kyla.

Hej och tack för ditt mail.
Vi har endast bytt ut vår RME till HVO på de stationer som ligger nära Preems egna depåer. Göteborg, Norrköping, Gävle och Karlshamn.
Övriga områden så som ex. Stockholm har inte bytet skett än.
Men det är på gång, så under början av nästa år kommer även Stockholms området ersätta RME med HVO.

Det ska vara rättmärkt på pump men jag vet av erfarenhet att det långt ifrån alltid stämmer oavsett kedja, många pumpar har bara ett svart handtag utan andra märkningar.
där ser man..olika bud på svar från preem .frågade om det fanns hvo där jag bor...mitt mellan vänern och vättern. uppgav några stationer runt jag bor..fick några stationer där dom hade..ställde följdfråga om en annan ort där fanns hvo med. antingen vill dom mej att tro eller så möjligt att finns hvo..

känns som man kan välja tanka fritt som innan tills dess dom märkt upp BO stationerna så man vet .

Generatorn brukar ligga ansluten direkt till batte[…]

Förra ägaren säger att den är […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Tjusigt, kan man lämna in sin bil för om[…]

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speci[…]