Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har span på två V70 2010. Privat. Bägge är prissatta efter mil o skick.

- Den ena har gått drygt 13´000 mil och har rullat år ut och in med besiktning, servicebok etc. Välhållen. Inga konstigheter.

-Den andra har rullat drygt 2000 mil. Varav de första 1500 milen de 5 första åren. Den har rullat 90 mil de senaste 6 åren varav de 3 senaste åren endast till besiktning. Påställd på våren o avställd på hösten.
Den har ej komplett servicebok p.g.a. att bilen stått still= bl.a. kamremsbyte väntar. Den har hela tiden stått i varmgarage.

Mina funderingar:
Den på 13´000 mil vet jag att den fungerar då den ändå rullat varje år men hur fasen ska jag tänka med den på 2000 mil?
Har alla bussningar torkat sönder? Skick på bromsvätskan? Skick på motoroljan?
Törs jag ens starta o köra till verkstad med sådan gammal kamrem?

Vilken av dessa hade ni satsat på och varför?
Vad ska jag tänka på?

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
Är det samma pris oc motor på dem? Båda kan vara ett bra köp, men vid 14000 mil kan det ju börja dyka upp en del typfel. 2000 mil lockar men omöjligt att säga vilken jag skulle föredra utan att kolla på dem och provköra. Torkade bussningar blir det nog på ålder mer än miltal så risken är nog hyfsat lika där.
Har den gått 13k eller 14k? Spelar igen roll men iallfalll :)

Eftersom de är prissatta efter mil o skick antar jag att den med 2k mil är klart dyrare så jag hade definitivt valt den med 13/14k mil.
OBS endast baserat på den knapphändiga infon i trådstarten och vet inte vilken motor, vilka fälgar, vilken inredning, extra utrustning, pris...
Jag förstår att mycket info saknas men det är det rent mekaniska o om det finns reela risker som kan uppstå pga rullat "för lite" vs en bil som rullat "normalt" jag funderar på.
Byta framvagnsdetaljer eller annat på bil som rullat är en sak.., att behöva byta pga att den inte rullat är en annan, ännu mindre rolig sak... :D
Jag tror det då är en chansning oavsett bil, båda är lika gamla. För mig skulle pris/skick/känsla avgöra. Är ganska övertygad om att oavsett vilken man skulle välja så dyker det upp nåt som man vill kosta på och mekar man inte själv kan det bli dyrt, är det en bil man gillar är det värt det oavsett.
Jag hade köpt nån runt typ 20k mil. Kamrem o sånt bytt, min jävel som tydligen exet lag beslag på har rullat typ 43k mil går lika bra som dom brukar enligt servicebok inget speciellt underhåll mer än service, bytte bussningar och lite bröte till bes sist 2,4d aut

Lite rost på vänster framskärm bakom hjulet annars inte mkt o bry sig om

Bara inte nån typ nybliven 18 åring ägt skiten så köp så ny du har råd med
Mina föräldrar kollade på en helt annan bil förra året -08 med drygt 2000 mil har jag för mig garageförvarad. Ganska högt pris, de hade tänkt pruta. 2 timmars resa, för att se en sliten och smutsig bil med repor, skrapade fälgar, platta vibrerande däck, oljesöl runt motorn och inga stämplar. De ville inte ha bilen ens till vad de tänkte gett. Såklart hade man kunnat kosta på och göra iordning den, men då ska priset vara bra mycket lägre också och de hade kanske inte ens haft lust att ta den ändå.
Så ett lågt miltal behöver inte betyda ”ny bil”.
Nej och är det så blir det givetvis ingen affär. Efter helgen så ska vi höras igen.
Bara en av alla mina funderingar: En bil som i princip bara stått o har en 15 år gammal kamrem (om inte den är bytt vilket jag är tveksam på).., vill jag överhuvudtaget provstarta den...

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]