Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tjena och Gott Nytt på alla!

Har fått meddelande "Volvo On Call Service erfordras". Vaf jag förstår så kan det bara VOC-s "reservbatteri", vad och när ska jag göra?
Kommer det försvinna och återkomma eller måste man åtgärda problem på en gång?
Vad kostar kalaset?
Ni som var erfarenhet med detta?

Tack i förhand
Om det är batteriet kan du byta det själv. Det är relativt inte jättebilligt, själva batteriet. Sedan kanske du behöver en dator för att radera felkod så det funkar igen.
Bor du i Stockholmsområdet så kan jag bistå med felkodbiten, men kan inte garantera att det funkar bara för det.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
TACK! Jag bor i Malmö.
Jag kan fråga om hjälp ang datorn etc.
Vad kostar själva batteriet?
Fåse när jag hinner kontakta Bilia.
Jag måste få felkoder avlästa osv.

Jag försöker fixa det
av flygsfors
GATUPLAN skrev: tor 02 jan 2025, 07:44 Tjena och Gott Nytt på alla!

Har fått meddelande "Volvo On Call Service erfordras". Vaf jag förstår så kan det bara VOC-s "reservbatteri", vad och när ska jag göra?
Kommer det försvinna och återkomma eller måste man åtgärda problem på en gång?
Vad kostar kalaset?
Ni som var erfarenhet med detta?

Tack i förhand
Tycker det här är lite mystiskt då jag också fick detta meddelande (V90 D5-17)den 1 januari 2025, det är inte någon "bugg" eller något som ligger "inprogrammerat" att så länge skulle om vi nu snackar om batteriet hålla, lite typ som webasto brännarna på Volvo som slutade fungera efter 800 timmar fast det egentligen inte var något problem med dom?
av Gelis
Om bilen är årsm -17 och upp så går det inte att fixa felmeddelandet själv, måste till en programuppdatering. Så det är Volvo som gäller.
Batteriet går att byta själv men vet ifan om det är värt dom hundralappar man sparar på det Batteriet kostar runt 2000kr på Volvo, special så finns inte någon annanstans, vad jag sett i alla fall.
Hela operationen gick på runt 3000 batteri+programuppdatering+montering hos Volvo
av least
Det verkar vara så att batteriet faktiskt inte behöver slut när denna typ av varningar dyker upp.

OM bilen har passerat 8 år sedan första starten kommer en räknare ha nått den gränsen som Volvo har satt som gräns för när batteriet kan vara dåligt.
Räknaren har då passerat 252 455 408 sekunder, det ska gå att få denna räknaren nollställd genom en uppdatering hos verkstaden, och det ska heller inte krävas ett byte av batteriet.

Självklart så kan batteriet faktiskt vara dåligt och byte krävs.
Men man bör nog se om inte mjukvaran löser problemet först.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]