Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
Hej

Nån som vet varför det finns en diod parallell med spolen och vilken funktion den har?

Mvh Danne
IMG_1932.jpeg
IMG_1932.jpeg (354.83 KiB) Visad 1005 gånger
IMG_1933.jpeg
IMG_1933.jpeg (600.24 KiB) Visad 1005 gånger

106-107 är sådana reläer.
IMG_1935.jpeg
IMG_1935.jpeg (393.96 KiB) Visad 997 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
När man kör ström genom en induktans och kommer på iden att bryta strömmen så kommer induktansen att försöka upprätthålla strömmen i samma riktning. Och det gör den genom att reversera och höja spänningen enligt U= -L * dU/dt. Bryter man matningen tvärt blir dU/dt jättestor och spänningen likaså. Inte nyttigt för t.ex. ett transistordrivsteg att utsättas för hundratals eller tusentsls volt.. spolen kan skadas också.
Dioden kortsluter denna felpolariserade spänning och induktansen laddar ur sin lagrade energi långsamt genom dioden.
flyback.PNG
flyback.PNG (37.94 KiB) Visad 973 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Oj vad komplicerat :-/
Tack för svaren. Jag antar att +12 permanent ligger på 30 och +12V signalen till spolen på 85? Ser lite annorlunda ut på själva ritningen. (ECC)
IMG_1936.jpeg
IMG_1936.jpeg (303.4 KiB) Visad 975 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Osnyggt av Volvo att inte använda märkningen på relät. Det där är väl numreringen i sockeln kanske :-)
För att spolen ska dra får man lägga 12V på 86 och jord på 85 (annars kortsluter clampdioden ju ;-) ). Styrenheten kan ju styra endera 12V eller jord, schemat tyder på att det är 12V som manövreras.

12V matning in på 30 och lasterna anslutna till endera 87-terminalen, så är det tänkt. Men det går ju även att använda reläet till att bryta jord om man tycker det är skojigare :party:
Bilbranschen brukar kalla "ständig 12V-matning" för "30"

Skiss tillagd i mitt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Tack. Då interpreterade jag symbolen fel. Tänkte att pilen visar att strömmen tar stopp där. Men nu fattar jag. Pluset ska ligga på höger sidan vid den vertikala linjen av symbolen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp, dioden leder i "pilens" riktning. Och det får den ju inte göra vid normaldrift :-)
Det var väl Benjamin Franklin som definierade att ström flyter från plus till minus. Då visste man inte att laddningsbärarna, elektronerna, är negativa. Men det spelar ju ingen roll att de faktiskt flyter åt andra hållet. :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

Det där är skinnklädsel. Ofta har V[…]

Tack för tipset om att mäta på gen[…]

Sensus navigation

Sensus navigationen blir nog snabbt daterad nu n&a[…]

Värmepaket Volvo 240

Här finns information om orsaker och å[…]