Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Tack. Vore intressant att ha ett dokument att diskutera med bilprovningen :-D
Det är inte dags förrän i november..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tack, intressant
Vilket märkligt dokument, skrivningen om halvljuset står under rubrik 7.1.7 som avser "arbetsbelysning", inte halvljus.. :oops:
Bedömning av halvljus borde beskrivits under 7.1.3 eller under en fristående numrerad rubrik för "Bedömning" eller nåt.
Något måste ha blivit fel? PDF-konverteringen? :-)
TSFS 2017_54_klipp.PNG
TSFS 2017_54_klipp.PNG (26.65 KiB) Visad 494 gånger
av JanneFr
Liten uppdatering från trådstartaren.
Svängde förbi min lokala bilprovning imorse (inte Bilprovningen) och han var schysst och kollade inställningen snabbt.
Han sa att det lågt helt inom värdet och såg perfekt ut på alla sätt.
För min del känns caset klart och slutsatsen blir den att på min gamla V60 my -12 så är ljusbilden högre upp men på den nya är det givetvis ett klarare och bättre ljus med led trots lägre ljusbild.
av III
JanneFr skrev: mån 30 dec 2024, 11:04 Liten uppdatering från trådstartaren.
Svängde förbi min lokala bilprovning imorse (inte Bilprovningen) och han var schysst och kollade inställningen snabbt.
Han sa att det lågt helt inom värdet och såg perfekt ut på alla sätt.
För min del känns caset klart och slutsatsen blir den att på min gamla V60 my -12 så är ljusbilden högre upp men på den nya är det givetvis ett klarare och bättre ljus med led trots lägre ljusbild.
Skönt såtillvida att det ligger inom gränsen, men då ljusmörkergränsen är just en rak linje så kan den justeras så känns det som den lyser kort så borde den kunna lysa lika långt som din gamla bil, givet att det var inom gränsen. och trålkastarhöjden är ungefär lika. Tillverkare lägger sig gärna en bit ifrån min nedvinkling är min erfarenhet. På alla mina bilar har jag justerat upp halvljuset så mycket det går inom toleransen.
av pergrein
Jag har justerat upp mina halvljus på min V60CC-21 själv. Har besiktat den och dom sa då inget om det. Dom lyste inte långt alls innan jag justera dom. Helljus blev ju också bättre. Tycker du dom lyser för nära bilen så justera upp dom.

Mvh
Per
av JanneFr
Ska ta en liten funderare nu i helgen och kanske ger mig på att justera upp strålkastarna lite grann.
Har aldrig fått påpekande på min V60 my-12 som jag jämför med.
Kanske kan man markera den ljusbilden på en vägg och justera in den nya efter den höjden.
Finns det något att tänka på om jag gör det?
Xenon på den äldre och LED (ej adaptiva) på den nyare.
av III
JanneFr skrev: mån 30 dec 2024, 16:54 Ska ta en liten funderare nu i helgen och kanske ger mig på att justera upp strålkastarna lite grann.
Har aldrig fått påpekande på min V60 my-12 som jag jämför med.
Kanske kan man markera den ljusbilden på en vägg och justera in den nya efter den höjden.
Finns det något att tänka på om jag gör det?
Xenon på den äldre och LED (ej adaptiva) på den nyare.
Bra idé. Kolla att höjden på strålkastarna är ungefär lika och att bilen står på samma plats så ojämnheter i marken inte påverkar.
Ibland hör man att man ska in i bilens dator av något skäl jag inte förstår. Jag har justerat både xenon och led utan problem.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det brukar fungera bäst att stå ca 20m från väggen tycker jag. Man får ställa något skuggande objekt framför lyktan man inte jobbar med så ljusbilderna inte trasslar ihop sig :-D
Superviktigt förstås att bilen står på plan mark. Tänker man jämföra två bilar så kan man markera ljusgränsen på väggen med tejp.

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]