Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Flusspenna är bra, ja :-) Hjälper även på sugflätor som varit ute ur sin vakuumförpackning för länge :-D
Nu är det i och för sig flusskanaler i allt lödtenn värt namnet. Lite extra fluss gör faktiskt saker lättare.

OBS se upp med flussmedel avsedda för att löda mekanikdetaljer, de innehåller syror som garanterat kommer att förstöra elektronik
Hade det varit mina grejer så hade jag börjat med inspektion med mikroskop för att hitta lödningar som ser misstänkt dåliga ut.
Sen hade jag bättrat enbart den som behöver bättras. Löder man om allihop kommer man garanterat att skapa nya fel skulle jag vilja säga..
Löder man om ett blyfritt kort med blyat lod skapar man ett "mittemellan" som ingen skulle våga ta ansvar för. Halva lödpunkten har blyfritt, halva blyat tenn och så blir det en gränszon med något helt odefinierat. :oops: Lär ge kontakt ändå men jag skulle inte vilja ha fler sådana än nödvändigt
Vad tråkigt att du också har flipperspel i huvudinstrumentet :-|

jag har själv haft det på en v70 my03. instrunentet skiljer lite bla har mitt kretskort en bockad alu plåt som kyler en komponent.

Min hade rullat 39559 mil då det började. Kollade på lit youtube men har alltid velat gå till botten med vad felet är och hur det har uppkommit.

Efter omlödning har det fungerat. Jag har inte lött något på kretsen som visas i filmen. Kapseltypen heter QFN och är oerhört tålig mot termomekanisk stress /utmattning som är sättet fordonselektronik går sönder på under förutsättning att konstrktionen är korrekt gjord och att det ej varit för höga överspänningar från omgivningen.

En del kretskortslacker sväller pga fuktupptagning och kan lyfta loss komponentben från lödningen men det hade ej hänt med min.

All ny fordonselektronik löds blyfrtt idag. Biltillverkare kräver av sina underleverantörer att produkterna är blyfria.
Enda gången blyat lod används är vid en del reservdelstillverkning.

När du lödde om ditt instrument, lödde du även de andra komponenterna ? Tekniskt sett är de resistornätverk.

Vid omlödningen i filmen används en teknik där man applicerar /penslar på cremefluss. Med rengjord o förtent lödspets räcker det sedan att nudda ytteränden av komponentanslutningarna.
För att undvika överlödningar hjälper mycket cremefluss och att man rör sig rak mot komponentanslutningarna och därifrån.
vjohnj skrev:Fluss/Flux/Lödpasta kommer göra all skillnad. Bara på med mycket och så kan du mer eller mindre bara "hälla" tenn över kretsen Test på nått kort du har liggande så förstår du vad jag menar
Jo jag har både flytande och sån man penslar på.
JohanMolybden skrev:När du lödde om ditt instrument, lödde du även de andra komponenterna ? Tekniskt sett är de resistornätverk.

Vid omlödningen i filmen används en teknik där man applicerar /penslar på cremefluss. Med rengjord o förtent lödspets räcker det sedan att nudda ytteränden av komponentanslutningarna.
För att undvika överlödningar hjälper mycket cremefluss och att man rör sig rak mot komponentanslutningarna och därifrån.
Jag lödde de små kretsarna som i klippet och även de halvstora samt alla kontaktben till anslutningskablaget, jag använde cremefluss.
Det vore väldigt intressant att veta om problemet beror på "tin whiskers" snarare än dåliga lödningar.. Sådana hänger ihop med blyfri produktion och har varit en farhåga för bilindustrin pga längre produktlivslängd jämfört med konsumentelektronik. Whiskers försvinner förstås vid omlödning, de är så tunna att de inte syns med blotta ögat.
Erik Å skrev:Det vore väldigt intressant att veta om problemet beror på "tin whiskers" snarare än dåliga lödningar.. Sådana hänger ihop med blyfri produktion och har varit en farhåga för bilindustrin pga längre produktlivslängd jämfört med konsumentelektronik. Whiskers försvinner förstås vid omlödning, de är så tunna att de inte syns med blotta ögat.
Brukar kunna fixas med en alkotvätt och tandborste. Enkelt att testa
vjohnj skrev: sön 29 dec 2024, 22:09 ..Brukar kunna fixas med en alkotvätt och tandborste. Enkelt att testa
Näe ta inte bort bevisen, Sånt tror jag t.o.m. Volvos utvecklingsavdelning skulle vara intresserade av att se.. :party:
Whisker-tillväxt anses inte gå att snabba på med de vanliga accelererade livslängdsproven som biltillverkarna använder utan uppstår först efter flera år i fält.

Intressant berätta mer... kunde du smör[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]