Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag hade en Renault 19 parallellt med V70:n i många år. Konstaterade att toe drev iväg mer på Renaulten på ett år än vad den gjorde på Volvon på 5 år :-/
Länkarmar av smäckig pressad plåt :oops: Behövde justering varje år. Hoppas att Scenic är bättre byggd..
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev: sön 10 nov 2024, 17:35 Jag hade en Renault 19 parallellt med V70:n i många år. Konstaterade att toe drev iväg mer på Renaulten på ett år än vad den gjorde på Volvon på 5 år :-/
Länkarmar av smäckig pressad plåt :oops: Behövde justering varje år. Hoppas att Scenic är bättre byggd..
Vi hade en Renault 18 Combi som firma bil på Esso Bilverkstad. Mycket trevlig bil, funkade bra. Den överlevde mig där, jag förstörde handleden där, slutade som bilmek och jobbade inte med bilar alls under något år tills abstinensen blev för svår......
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu i jul var dom (barnbarnet, sambo och ett yrväder till katt) :bored: här över helgen. Nu i förmiddag skulle jag titta på fläkten till värmesystemet, funkar ibland och ibland inte. Det visade sig att kabeln till fläkten var avklippt hopskarvad "medelst vridning" och tejpad. Sedermera gnistrat, brunnit och allmänt dålig kontakt. Fick klippa bort c:a 4 - 5 cm och skarva med en "sockerbit" hoppas det håller. Körde och tanka den och en reserv dunk han fick i julklapp, ett 7 h-e-tes oljud bak, bromsklossar slut......😱🤬🤮
Han får låna sin systers Peugot 107, hon är numera brukare av denna bil. Trodde det skulle räcka till i sommar. Men han har fått jobb i Borås (Han jobbar på för ett bemanningsföretag) och pendlar just nu 16 mil om dagen. Så i morgon får jag plocka isär bromsarna bak på denna bil, det blir att renovera båda oken (handbromsen fungerar inte vänster sida) och byta skivor och klossar. Fram står schemat fast, byta skivor och klossar i sommar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:Nu i jul var dom (barnbarnet, sambo och ett yrväder till katt) :bored: här över helgen. Nu i förmiddag skulle jag titta på fläkten till värmesystemet, funkar ibland och ibland inte. Det visade sig att kabeln till fläkten var avklippt hopskarvad "medelst vridning" och tejpad. Sedermera gnistrat, brunnit och allmänt dålig kontakt. Fick klippa bort c:a 4 - 5 cm och skarva med en "sockerbit" hoppas det håller. Körde och tanka den och en reserv dunk han fick i julklapp, ett 7 h-e-tes oljud bak, bromsklossar slut......😱🤬🤮
Han får låna sin systers Peugot 107, hon är numera brukare av denna bil. Trodde det skulle räcka till i sommar. Men han har fått jobb i Borås (Han jobbar på för ett bemanningsföretag) och pendlar just nu 16 mil om dagen. Så i morgon får jag plocka isär bromsarna bak på denna bil, det blir att renovera båda oken (handbromsen fungerar inte vänster sida) och byta skivor och klossar. Fram står schemat fast, byta skivor och klossar i sommar.
Franska bilar har ett rykte om att inte trivas i Svenskt vinterklimat. :-)

Du måste vara en mycket uppskattad person för dina ”nära o kära”.

Skönt att barn och barnbarn håller dig igång. Finns ju en fördel i det. Om jag hör någon som behöver hjälp så skickar dom till dig. :-D ;-) ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Om jag hör någon som behöver hjälp så skickar dom till dig.
Inte denna veckan......
😱😱😰
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var handbromsen som fastnat där det vrider sig i oket. Fått loss det, men den och någon typ o-en verkar vara med i repsatsen. Ska bara klura ut hur jag byter den. Själva kolven ser ut so ny efter rengöring
Ena bromskloss en är helt blank, den andra verkar inte bromsat så mycket. Har inte fått leverans besked från www.trodo.se
20241227_195530-COLLAGE.jpg
20241227_195530-COLLAGE.jpg (1.42 MiB) Visad 749 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag gjort iordning oken så gott det går. Kolvarna är Ok. Kommer inte på/vågar inte "vålda" på axeln till handbromsen. Har gjort rent vid den utvändiga tätningen, sprayat och fyllt i silikon fett och utanpå (under armen) ett lager koppar pasta. Det saknades en retur fjäder på den sidan som fastnat, tillverkade en ny. Så nu väntar jag på repsatserna, har inte fått bekräftelse på delarna. Dom håller nog stängt till efter nyår
IMG_20241228_163558.jpg
IMG_20241228_163558.jpg (1.56 MiB) Visad 696 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte fått svar från www.trodo.se ännu. Dår verkar vara helstängt. Hoppas dom skickar något i veckan. Han börjar jobba på måndag. Så jag får kanske sätta ihop det med klossar från Biltema, och byta skivor (och klossar igen) när jag lägger på sommardäcken. Oken är Ok nu men nya tätningar hade inte varit fel, men det funkar ned dom gamla ett tag till.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag varit i kontakt med www.trodo.se igen 2 ggr idag. Skrivit fel på beställningen och WIN numret. Men det ska vara löst nu och väntar på en ny ordebekräftelse
Fått av skivorna bak, fick värma ok fästena innan jag vågade "ta i" ordentligt. Fick inhandla mig en 18mm 6-kant krafthylsa innan jag kunde få loss skruvarna. Sä nu är demonteringen färdig, endast bakhjul lagren ska pressas ur, men det gör jag när skivorna kommit. En bild på allt som är demonterat, t.o.m kuggkransarna till ABS-en är borttagna.....
IMG_20250103_132344.jpg
IMG_20250103_132344.jpg (1.88 MiB) Visad 526 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Igår fick jag besked att dom har alla delar hemma för leverans, och idag har jag besked att DHL mottagit det. 1 till 3 dagars leveranstid så det lär inte komma förren på måndag
Tagit bort innerskärm höger fram för att täta spolarbehållarn. Fick då ta av hjulet och konstaterade då att klossara fram också behöver bytas..... 🤬 Beställt nya...... Blir byte när vi lägger på sommardäcken, det var ju tänkt så när vi bytte till vinterhjulen

Kvittrande på tomgång brukar vara l&ou[…]

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tror d[…]

Snygga fälgar till V90 Cross Country

Håller med Fjohan angående 21": h[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Enbart från 0-läget, och bara på […]