Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra guide till ett skitsystem i min värld. Jag hade tidigare en Amarok 2,0 tdi, som fick Egr problem. Bytte ventilen själv, men gjorde ingen adaptering med en gång. Så jag vet inte om det var orsaken till att Egr-kylaren sprack, och drog i sig vatten. Hur som helst så bytte jag in den mot en XC70 2014. Men det verkar ju som att Volvo har bestyr med Egr som de flesta bilmärken. Jag tankar min bil på Skellefteå bränslen, och kör med Tri-Pak tillsats i hopp om att slippa problem med att Egr kläggar igen. Känns ju som att rapps är en bidragande orsak i fallet. Rätta mig om jag har fel.
Tack för en lysande guide. Den fick mig att våga mig på detta jobb själv. Jag hade köpt en liter aceton och det var alldeles utmärkt att rengöra EGR-kylaren med. Testade med kallavfettning först men det gav dåligt resultat. Avslutade med att hälla i riktigt hett vatten, då bubblade massa sotflagor upp. En rejäl genomblåsbing med tryckluft fick ur en del svart klägg också. Den lilla vakuumklockan på EGR-ventilen gick att lossa med två skruvar och sen tog jag najtråd och fixerade den i upplyft läge. Då blev det lättare att komma åt den tredje förhatliga skruven till kylaren. Det eliminerade också risken att ha sönder det lilla örat av plast på klockan.

Jag visste att armen på ventilen kärvade så jag hade köpt hem en ny EGR-ventil. Ett Traderafynd för 1000 kr. Helt ny i förpackning....jojo, tur som en tokig ska en väl ha nån gång i livet. Det blev som en ny bil. Alla ryck försvann och ingen tetig motorlampa längre. Bara hoppas detta håller en bra tid framöver för det var ju lite tidskrävande, speciellt för en som inte är så van att skruva.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Bra med siffror, tack. Ingen av bilarna är ju[…]

Förlåt jag highjackar denna tråd,[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &quo[…]

AC problem Volvo S80 2000

Tack för ditt svar. Jag tänker på […]