Lövet skrev:Störst del av förbrukningen är uppvärmning och allmän hushållsel. Bilen förbrukade 4300kwh av ungefär 18000kwh förra året. Av lite olika skäl är jag nog mer känslig för dyra månader än en jämn högre elräkning över året för tillfället. Så det kanske blir helt ok trots allt. När jag hade TIbber för 3 år sen blev det vägda snittet över 80 öre under året och jag tyckte det var jättejobbigt att behöva tvätta och sånt mitt i natten.
Fast den kalkylen bygger väl på att du har solceller och timpris? Jag har ingetdera på gång.
När jag hade fast pris treårs-avtal, så kändes det bra för mig. Detta gick ut nu i höstas. Hade pris runt 70öre, och som det då utvecklades gjorde jag en jättevinst på det! Ett nytt ettårs-avtal skulle hamnat på 103öre. Inget alternativ för mig som ju installerat solceller och batteri, då är verkligen timspotpris något som kan löna sig.
Vår dotter ( som inte har solceller eller batteri) provade timspotpris under ett par månader och tvättade, körde diskmaskin, damsög och flyttade så mycket dom kunde till timmar med lågpris. När dom jämförde med ett månadssnittpris så sparade dom några tior. Så dom lämnade timspotpris och gick över till månadssnittpris.
Det är skönt att kunna förbruka el när det passar.
Med solceller och batteri så kan välja, förbruka när det är billigt, förbruka från batteri när det är dyrt, ladda batteri när det är billigt och även sälja från batteriet om Spotpriset är högt. Så jag slipper säga till ”Tanten” när det är lämpligt att förbruka el. Visst, någon gång händer det att priset är högt dygnet runt, då får jag stå ut med det. Blir inte så många kronor av det ändå.
Så Lövet, i ditt fall kanske ett månadssnittpris kan vara något? Men fastpriset du fått är faktiskt riktigt bra, tycker jag. Och om det nu skulle skulle bli 10öre/ kWh dyrare, så blir det inte mer än runt 1800kr/år, eller 150kr/månad. Du har nog råd till den där köppizzan ändå.
För den som inte vet så är all försäljning av el ut på nätet kopplat till timspotpriset, oavsett vad du har för elavtal!
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh