Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Vad har ni för magiska vitvaror
2,5 timme är väl i underkant för vad min ska ha för ett program. Även om det kanske var lite offtopic…
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
TommyP86 skrev:Vad har ni för magiska vitvaror
2,5 timme är väl i underkant för vad min ska ha för ett program. Även om det kanske var lite offtopic…
Kortprogram. :-D

Det blir rent om det inte är skitiga barnkläder, och dom har flyttat hemifrån. Barnen alltså. :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: mån 23 dec 2024, 23:16
VolvoB20 skrev:Två frågor.

Ni som har timtaxa. Tvättar ni på natten? Jag brukar tex köra 5 maskiner i rad. Sitter ni uppe då och byter tvätt var 50e minut hela natten? Man vill ju inte köra en maskin per natt för då måste man ju köra avfuktaren i tvättstugan varje natt. Man vill ju göra det klart i ett svek.

Ni med böter/straff i avtalet om man använder säkringen man redan betalt för. Gäller det hela dygnet eller bara under höglasttimmarna man blir bestraffad?

Göteborg energi verkar ju vara Sveriges mest aggressiva bolag när man läser på nätet.
Vi kör inte fem tvättmaskiner på rad. Två, eventuellt tre. Sen gör väl alla olika? Vår avfuktare drar inte mer än 0,3 kW/ timme. Tvättmaskinen drar 0,3 kWh för en snabbtvätt, vilket vi vanligtvis kör. En vittvätt drar 1kWh.

Vi har inte effekttariff, än så länge.

Men vårt sätt är att ladda batterierna när det är billigt och sedan använda el när det passar oss. Någon gång har jag även sålt när elpriset varit riktigt högt.

Min fundering är varför du undrar? Som jag fattat det så är du inte intresserad av att skaffa vare sig solceller, batterier eller elbilar?
Är alltid intresserad, nu är de på gång att dra ny ledning till vår fastighet. Men är så klart nyfiken på om det lönar sig att samtidigt investera eller byta tariff.

Kört 9 maskiner idag.

Det är fel att säga att jag inte är intresserad med det måste ju finnas något att erbjuda också.

Vi har idag 16 A och det är precis att vi klarar oss på gården. Man får tex in laga mat samtidigt som man är i stallet osv. Eon kunde max säkra upp till 20A pga mycket långa och gamla ledningar . Räcker tex de extra 4A vi kan få om vi skaffar elbil?

Denna veckan har jag dragit 2-tons släp 8 ggr. Visst finns det elbilar nu som drar 2 ton och har 4WD men de är ju fortfarande hysteriskt dyra.

Så alltid intresserad måste bara finnas vettiga alternativ och det tar ju ett tag innan de kommer ut med lösbara begpriser.

Solceller + Batterier + Ny elbil som drar 2 ton landar väl på 1.25 mille idag. Hinner jag spara in det innan man trillar av pinnen? Letar efter bra beg alternativ.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
@VolvoB20. Nej, jag vet inte var du bor eller vad dina behov är. Du kan köpa en helt ny Kia EV9 för under 700.000kr och den får dra 2500kg. Dessutom 7-sitsig.

En solcellsanläggning med 15kWh batteri bör du kunna få installerat och klart under 200.000kr. Kanske ända ner mot 150.000kr. Många solcellsmontörer har för mycket på lager som i princip ingen vill köpa nu p.g.a. Ekonomi och ändrade regler framöver.

Så att köpa en anläggning nu när statliga bidragen fortfarande finns kvar är bra. Om man ändå funderar på det.

Javisst, blir mycket pengar ändå, så skaffa solceller och batteri nu, vänta på en begagnad EV9a.

Hur våra elpriser kommer att påverkas i framtiden är skriver i stjärnorna. Därför skaffade jag min anläggning.
Jag ska göra en sammanställning nu när året är slut och se hur mycket min besparing har blivit. Jag har huvudsäkring på 20A och funderar på att gå ner till 16A.
Om du skaffar en solceller och batteri så kan du använda mer effekt när du behöver, laga mat OCH göra vad du nu gör i stallet. Det skulle göra det lite enklare för dig.
Jag kan ta 5kW från batteriet under tre timmar, om jag behöver plus vad jag har i huvudsäkringar.

Kanske något att tänka på? :-D
av Lövet
Band ett år på 75 öre nu. Tyckte helt ärligt det kändes billigt? Jag är mer brydd över 600 öres elpris än att jag inte betalar 30 öre för elen under sommaren. Var det dumt tror? Hit me (har ju 14dgr ångerrätt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EV9 är favorit och jag har kikat mycket på den. 700.000 är tyvärr short range rwd. Jag behöver awd versionen för att klara leriga hagar och våra branta backar på vintern,Long range annars måste jag ladda på väg till verinär, tävling, hingsstation ocg det är ingen höjadre med häst i släpet bakom. Long range awd med dragpaket o vinterhjul drar i väg bortåt 850,000.

Fått offert på 200.000-250.000 för paket med celler och batteri för de är lite krångligt på vårat tak som har gamaldags tegel som legat i evigheter,

Sen är det 80-85 meter till parkeringen som måste grävas ned kabel o monteras upp laddstation.

Så 1.1-1.2 mille absolut basic....

Sen kan det ju dra iväg ytterligare, vår central sitter mitt i huset som är 103 år med alla kablar under betongolvet och inte i rör om man vill uppradera.

Att ha battripaketet i hallen, vardagsrummet eller sovrummet tröttnar man kanske på i längden och vill flytta ut det till garaget/förrådet vid parkeringen men då drar det iväg rejält.

Vi är 4 fastigheter på denna gamla transformatorstation så det kan ju gå att sälja el, om inte någon av de tre grannarna också sätter upp solceller.

Så visst får det, men känns svettigt att investera mellan 1 och 1,5 mille,

Så säg inte att jag inte är inresserad, kollar mest hela tiden om det kan finnas vettigt alternativ
av 20FJan
Lövet skrev: ons 25 dec 2024, 13:40 Band ett år på 75 öre nu. Tyckte helt ärligt det kändes billigt? Jag är mer brydd över 600 öres elpris än att jag inte betalar 30 öre för elen under sommaren. Var det dumt tror? Hit me (har ju 14dgr ångerrätt)
Det är bara du själv som kan bedöma det. Har ingen aning över hur mycket du förbrukar och när på året/dygnet som du har högst förbrukning.
Mitt högsta snittpris sedan i somras var nu i november 57,8öre inklusive moms. Nästan halva förbrukningen är då laddning av elbil som jag så gott det går schemalägger till de lägsta priserna.
Det gav en elhandelsräkning på 506kr, i somras med högre förbrukning i snitt gav omkring 200kr med el snittpris omkring 10 öre. Så för mig hade det ju kostat en hel del extra att binda priset (ca 500-1000kr mer per månad förutom kanske dec-januari som troligen skulle landa på ungefär samma som ett bundet avtal.)
av Lövet
20FJan skrev:Det är bara du själv som kan bedöma det. Har ingen aning över hur mycket du förbrukar och när på året/dygnet som du har högst förbrukning.
Störst del av förbrukningen är uppvärmning och allmän hushållsel. Bilen förbrukade 4300kwh av ungefär 18000kwh förra året. Av lite olika skäl är jag nog mer känslig för dyra månader än en jämn högre elräkning över året för tillfället. Så det kanske blir helt ok trots allt. När jag hade TIbber för 3 år sen blev det vägda snittet över 80 öre under året och jag tyckte det var jättejobbigt att behöva tvätta och sånt mitt i natten.
StefanN skrev:Snittpris i Dec för mig i SE3 är 34.4öre och det är den dyraste månaden.
Fast den kalkylen bygger väl på att du har solceller och timpris? Jag har ingetdera på gång.
  • 1
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 279

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]