Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Helt plötsligt har IAQS börjat fungera på bilen, dvs när jag med fjärrnyckel låser upp bilen, så går kupéfläkten igång, som slutar när jag öppnar dörren. Om bilen står i bilhallen, så går kupéfläkten igång. Om bilen står utomhus, så går kupéfläkten ej igång. Tydligen har luftkvaliteten i bilhallen blivit sämre, efter att temperaturen i hallen sänkts, för att spara el.

Min fråga: Hur stänger man av denna funktionen?
När bilen var på servicen sade dom, att det inte finns något i VIDA, där man kan stänga av detta. Kan detta stämma?
-------
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 517be755da
Det helautomatiska luftkvalitetssystemet Interior Air Quality System (IAQS).
En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen låses upp med nyckeln. Fläkten fyller då kupén med frisk luft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas.
Jem7890 skrev: sön 22 dec 2024, 14:25 Hej,
Helt plötsligt har IAQS börjat fungera på bilen, dvs när jag med fjärrnyckel låser upp bilen, så går kupéfläkten igång, som slutar när jag öppnar dörren. Om bilen står i bilhallen, så går kupéfläkten igång. Om bilen står utomhus, så går kupéfläkten ej igång. Tydligen har luftkvaliteten i bilhallen blivit sämre, efter att temperaturen i hallen sänkts, för att spara el.

När bilen var på servicen sade dom, att det inte finns något i VIDA, där man kan stänga av detta. Kan detta stämma?
-------
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 517be755da
Det helautomatiska luftkvalitetssystemet Interior Air Quality System (IAQS).
En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen låses upp med nyckeln. Fläkten fyller då kupén med frisk luft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas.
Du kan prova om detta funkar: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 517acafc39
Jem7890 skrev:Hej,

Hej hej där!
Den där funktionen har inget med IAQS att göra alls, det är 2 olika system. CZIP som den heter och som det står skrivet i artikeln du bifogade fungerar i 4 år för att senare stängas av helt. Det som hänt på senare tid är att CZIP funktionen börjar få liv igen i gamla bilar och det beror nog på en dåligt skriven algoritm i mjukvaran. Du får nog leva med funktionen i 4 år till eller helt enkelt ta bort CZIP i konfigurationen. Det är ett tillval så den funktionen kan volvo ÅF mycket väl ta bort om du vill det.
Jem7890 skrev: mån 23 dec 2024, 07:01 Tack för informationen från alla.

Om det nu är CZIP det handlar om, så hur tar Volvo ÅF bort den. Är det med VIDA?
Jag tror inte Volvo ÅF kommer göra det jobbet, jag ser inte heller varför du vill inaktivera funktionen när det inte påverkar körning eller dylikt förutom att fläkten går på i några minuter?
De som skrivit mjukvaran verkar ha noll koll. Fläkten startar i 4 år. Står still i fyra år. Startar i 4 år osv.... någon räknare som slår runt...

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Är inne på mitt 3e år med V40 201[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]