Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Här kommer en förmodat dum fråga:

När jag kopplar in batteriladdaren då och då under vintern för att stödladda batteriet en aning, är det bara det "vanliga" läget som ska användas?

Har en CTEK MXS 5.0, har hittils kört på läge två (bil-symbolen) eftersom som jag förstår det så är det inte AGM på originalbatteri på en XC70 2008 (batteriet är nytt, men köpte hos Volvo och det står inget om AGM på det iaf) och rekond är för urladdade batterier?

Bild

Har ingen anledning att tro att det är fel, men blev lite fundersam.

Bonusfråga: Hur ofta borde jag stödladda, behöver jag göra det öht?

Batteriet är nytt för hösten. Bilen går ungefär en gång i månaden, då går värmaren 40 minuter (som max) innan avfärd, därefter är den igång under körning som varar ca 25 minuter, står sedan på när bilen är parkerad i ca 30 minuter och är sedan på 25 minuter hem igen. Förra vintern hade vi -35 som lägs utomhus. Bilen står i carport.

Det är normen, sen händer det väl att det blir nån tur till om det vill sig illa.
Du har rätt läge. Den laddar som vanligt och går sedan över till undehållsladdning. Man kan låta bilen stå med laddaren ständigt inkopplad, om man vill.
Annars hade jag nog kopplat in den en gång i månaden, för säkerhets skull.
Jag har en c-tec bluetooth övervakning plus mitt batteri.
IMG_9466.png
IMG_9466.png (158.76 KiB) Visad 1481 gånger
Recond-läget höjer slutspänningen en aning för att få bort oxidation på cellplattorna. Detta sliter på batteriet och förbrukar elektrolyt, ska alltså inte användas varje gång man laddar.
Jag antar att recond stänger av sig själv automatiskt om man lämnar laddaren inkopplad flera dygn? Har inte mätt, verkar inte framgå av manualen heller.
Säkrast är nog att inte använda recond vid långvarig underhållsladdning.
Och för att toppa upp emellanåt använder man "vanliga" läget. Recond bara om batteriet verkar ha svårt att ta laddning :-)
Undvik att ladda när det är -35. Som det framgår av klippet ur manualen ovan så är laddaren inte tänkt att användas under -20.
Frusna batterier (jo urladdade batterier fryser i minusgrader eftersom svavlet i svavelsyran binds till blyet och elektrolyten övergår till vatten) ska tinas innan laddning!
Varför inte ladda i sträng kyla? Ska man inte starta bilen då heller för den kommer ju ladda ordentligt direkt vid start.
AGM-läget är ju även till för kyla, för att få batteriet fullt krävs något högre spänning då, så varför inte använda det på vintern?
20FJan skrev: mån 23 dec 2024, 08:47 Varför inte ladda i sträng kyla?..
CTEK verkar ha hämtat temperaturintervallet här: :-D
https://batteryuniversity.com/article/b ... mperatures
.
_battery1.PNG
_battery1.PNG (13.2 KiB) Visad 1342 gånger
.
Men på samma sida dyker det upp spänningskurva för laddning ända ner till -40C.
Skulle kunna vara så att CTEK inte implementerad nödvändig spänningskompensering för temperaturer under -20C, vi får väl fråga dem :-D
Eller så har de helt enkelt snålat och använt "commercial" komponenter specade för 0..+70C. "Industrial" komponenter specade för -40..+85C är dyrare ;-)
Esr på elektrolytkondensatorer ökar snabbt i extremkyla, kan bli ett problem.

Notera varningen om frusna batterier längst ner.
.
_battery2.PNG
_battery2.PNG (140.29 KiB) Visad 1342 gånger
Ok, tänker ändå att risken för frysning minimeras om man laddar. Sedan blir väl laddaren uppvärmd när den används, ska nog vara extremt kallt innan det eventuellt blir problem.
Det är väl snarare att rekommendationen borde vara att om en död bil i sträng kyla ska väckas så bör man ta in och tina batteriet först. Men risken är att batteriet är kört ändå om det stått urladdat.
20FJan skrev: mån 23 dec 2024, 12:18 .. Sedan blir väl laddaren uppvärmd när den används..
Jo jag jobbade faktiskt med en kille som varit konstruktör på CTEK, han berättade att temperaturen på laddarens baksida når precis på max tillåten temp enligt elsäkerhetsbestämmelserna. Den blir riktigt het. :-/
Och hur laddaren ska kunna veta batteriets temperatur (det är ju detta som styr vilken spänning man ska ladda med) när den själv blir varm är en intressant fråga. Okej under underhållningsladdning med låg ström lär väl laddaren svalna och det är då spänningen är mest kritisk..
Har tyvärr ingen kontakt längre med f.d. kollegan, annars kunde jag ha frågat om -20 begränsningen :-)
Enklare att mejla CTEK gissar jag.

Det där med temperaturkompenseringen i bil har jag funderat på. När batteriet satt i motorrummet (som det gör i min V70 mk 1) så kan man ju anta att batteri och laddningsregulator (sitter i generatorn) har ungefär samma temperatur.
Men det gäller ju inte längre när batteriet sitter i skuffen. Har t.ex. bilen stått ute i -30 med motorvärmare så lär batteriet vara iskallt medan motorutrymmet blir varmt och när man startar motorn lär generatorn snabbt gå ner till laddspänning lämplig för varma sommardagar.. :-/ Såvitt jag vet finns ingen temperatursensor vid batteriet som styr laddningsregulatorn.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]