Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaFlamaBlanca
God Dan före Dan före Dan!

Nybliven ägare av en 245:a här! Just bytt till vinterdäck på pärlan och märkte då att samtliga sommardäck var väldigt slitna på utsidan, och i nyskick på insidan.

Vad kan detta bero på? Förre ägaren nämnde att han bytt fjädrar runt om - undrar om det kan ha något med det att göra?

Har letat runt på forumet och det lutar mot en framvagnsinställning för att få ordning på det främre hjulparet - men vad gör man åt det bakre? Kapar fjädrar? Betongplattor i skuffen?

Alla tips och tankar välkomnas 🙏
God jul! :-)

Edit:
Ratten är ca 20 grader snedställd när jag kör rakt. Ledtråd?!
Senast redigerad av 1 LaFlamaBlanca, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bakaxel?? :-/ (Stel alltså..) Alltid perfekt camber och toe. Du behöver bara kolla att den (som helhet) inte hänger snett relativt framaxeln :-)
På framaxeln brukar Caster och KPI vara "icke justerbara" dvs är bilen inte krockad eller stötdämpare / länkarmar böjda så ska de i princip vara inom tolerans. De är inte kritiska.
Camber kollar man med ögonmått; stå en bit framför bilen och titta om hjulen står till synes vinkelrätt mot marken, då är camber inom tolerans. Ser den märkbart ko- eller hjulbent ut är man en grad eller mer "off", läge att mäta. Jämför med andra bilar på stan.
Kvar blir bara toe fram som behöver mätas upp och justeras med några års mellanrum :-)
Den driver med tiden när bussningar sätter sig och fel där leder till att däcken nöts snett och soppatanken blir tom fortare än nödvändigt.
Sen kan det vara så att om förra ägaren stod på onödigt hårt i kurvorna så nöts däcken på kanterna utan att det är något fel..

Du kan ju testa "silvertejptricket", se 6:e bilden uppifrån här:
viewtopic.php?f=22&t=155254#p1373846
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glömde, ryck och slit i framhjulen för att kolla att det inte finns glapp i inre eller yttre styrleder.
Eventuellt glapp gör att toe fladdrar omkring som den vill, förstås inte bra.
av LaFlamaBlanca
Okej - detta kan vara världens bästa forum.. tack för snabba och vettiga svar! Att tidigare ägare roterat däck låter rimligt. Ska definitivt prova silvertejpstestet.

Återkommer när julmaten lagt sig :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Toe-in och Camber vinkeln ändrar sig när man byter fjädrar (fram). Dock, om det inte är justerat något före fjäderbytet fram. Kan Camber vinklen vara tillbaka där den ska vara (ungefär). Toe-in får man (nästan) alltid justera när man kollar den. Den är känslig.....
av Rödsorken
Ja, detta är Världens Förnämsta Forum.
Säkert helt galet toe-in-mått på din kärra. Det ska vara noll eller några millimeter. Däckslitaget du nämner och vibrationer i ratten i hög fart är tecken på detta. Men tag råden här och se först till att du inte har spel i leder osv.
("Välrenommerade" verkstäder har på detta sätt förstört 3,5 framdäck för mig. Så jääävla surt.) Gott hjul och trälig fälg!

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]