Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
Jag hämtade ut min V90 T6 för en dryg vecka sedan. I den finns mjukvara version 3.3.16, som bla innebär att Android Auto finns med.
Men bilen beter sig ytterst märkligt i många avseende, och min känsla är att det är mjukvarurelaterat till övervägande del. Är det någon annan som har denna version installerad? Har ni isåfall märkt något speciellt?
Bilen ska in till bilfirma på tisdag för åtgärd, får vi se vad som händer...
Användarvisningsbild
av LazerHawke
GoranP skrev:Jag hämtade ut min V90 T6 för en dryg vecka sedan. I den finns mjukvara version 3.3.16, som bla innebär att Android Auto finns med.
Men bilen beter sig ytterst märkligt i många avseende, och min känsla är att det är mjukvarurelaterat till övervägande del. Är det någon annan som har denna version installerad? Har ni isåfall märkt något speciellt?
Bilen ska in till bilfirma på tisdag för åtgärd, får vi se vad som händer...
hur better sig bilen??
av GoranP
Det var allt möjligt, slutade med att både 12V- resp hybridbatteriet blev helt dränerande. Så det blev bärgning till bilverkstaden.
Grundfelet verkade vara något helt annat. Dom hade monterat extra backljus på bilen. För att styra dessa korrekt, var dom tvungna att montera en "dongle" för styrningen av dessa. Tydligen hade denna dongle inte blivit korrekt programmerad, så den gjorde att systemet inte stängde ner sig.
Efter felsökningen och åtgärder ser det ut att vara ok igen...
av River
Jag upplever att hela infotainmentsystemet blivit betydligt laggigare och segt efter uppdateringen. Att starta en ny navigering direkt efter att man startat bilen och börjat köra är hopplöst långsamt.

En annan sak jag noterat är att informationen om återstående sträcka, återstående tid och beräknad ankomst vid navigering försvunnit från förardisplayen. Informationen syns nu bara i centerdisplayen, på hemskärmen när Maps är en synlig flik eller när Maps är i fullskärm. Informationen syns inte alls om en annan app, t.ex. Spotify eller SR är i fullskärm. Jag kan tänka mig att informationen städats bort från förardisplayen för att göra denna mindre rörig och förvirrande, men jag saknar verkligen denna information direkt synlig.
av River
Hej igen,

Kan någon bekräfta eller dementera det jag skrev ovan om att informationen om återstående sträcka, återstående tid och beräknad ankomst vid navigering försvunnit från förardisplayen (V90 T6 22)? Jag frågade telefonsupporten om detta, men de var helt ovetande och frågande kring att detta skulle ha tagits bort med 3.3.16.

Om det är en inställning får någon gärna tipsa om hur man slår på och av denna information.

Tack på förhand!
av Camelen
Re: V90 och mjukvara 3.3.16...
av River » För 55 minuter sedan.
Hej igen,

Kan någon bekräfta eller dementera det jag skrev ovan om att informationen om återstående sträcka, återstående tid och beräknad ankomst vid navigering försvunnit från förardisplayen (V90 T6 22)? Jag frågade telefonsupporten om detta, men de var helt ovetande och frågande kring att detta skulle ha tagits bort med 3.3.16.

Ja den info är borta från förardisplayen, otroligt surt! Systemet har som övriga säger blivit mycket segt.
av GoranP
Jag var ute ett ärende med bilen, och passade då på vägen hem att testa detta för att jag blev väldigt nyfiken själv. I förra veckan hade jag en likvärdig V90 som lånebil fast med äldre mjukvara, där visades infon i vit text på blå botten i närheten av pilen för bilens position.
På min bil, med nya mjukvaran, visas infon istället i kartans överkant, se bilden.
20241216_163525.jpg
20241216_163525.jpg (1.58 MiB) Visad 2044 gånger
Skillnaden hos mig är att bakgrunden är svart.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Det jag upplever förutom att det laggar och längre svarstider efter senaste uppdatering är när jag ska välja körläge så blir skärmen svart ibland, hjälper inte att stänga av och slå på tändningen - någon som upplevt samma?

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]