Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilens livslängd brukar vara ungefär 10 år(garanti tiden). Jag brukar ha mina bilar betydligt längre, min yngsta bil fyller 20 år efter nyår, nästan ny med andra ord. ;-)

Nu har jag kommit åt centrum bulten men min största 32a gick inte på kan det vara en 34 eller 36? Misstänker att de inte sitter för hårt? Imorgon ska jag ut och åka så då kan jag köpa en. Vad tror ni om biltemas slangar och skivor till min bil? Min bror säger att allt ändå görs i kina vilket han kan ha rätt i men har ni märkt någon skillnad? Trodde de gått över helt till V70 men det finns en del kvar till min bil.

P_20241218_154410.jpg
P_20241218_154410.jpg (3.19 MiB) Visad 885 gånger
Ja locken misstänkte jag att de inte skulle gå att rädda och nya kostar inte så mycket så jag slog helt enkelt in kanterna tills de lossnade.
P_20241218_154348.jpg
P_20241218_154348.jpg (3.06 MiB) Visad 885 gånger
Bild på andra sidan, den lossnade också efter lite övertalande men med risiga gängor där med.
P_20241218_161339.jpg
P_20241218_161339.jpg (2.43 MiB) Visad 885 gånger
Volvobilar konstruerade innan millenieskiftet var byggda för 20 år och 50k livslängd. Nu är ålderskravet sänkt till 15 år, vet tyvärr inte körsträckan.. Resten av bilindustrin brukar bygga för 10 års livslängd och 100-120000 miles, alltså blott 16k - 18k.
Jag skulle personligen inte köpa bromsslangar på Biltema utan beställa slangar av något känt bromstillverkar-fabrikat från trodo, mekster eller skruvat. Visst, allt är gjort i Kina men det är skillnad på kvalitetskontroll. Heter man TRW eller Bosch t.ex. vill man inte förstöra sitt rykte genom att sälja sk*t. Noname-tillverkare har inte samma problem :-D
En del slangar har dubbla pressningar på hylsan, jag föredrar sådana.
Biltema har så oerhört varierande kvalitet på sina grejer. En del är riktigt bra, andra är helt oanvändbara, så svårt att veta innan de faktiskt går sönder.
Och det får ju inte bromsslangar göra. :-/ Dessutom byter de leverantör närhelst det passar dem så man kan inte lita på erfarenhet från tidigare köp.
volvo740sugmotor skrev: ons 18 dec 2024, 16:43 Bilens livslängd brukar vara ungefär 10 år(garanti tiden). Jag brukar ha mina bilar betydligt längre, min yngsta bil fyller 20 år efter nyår, nästan ny med andra ord. ;-)
Nu har jag kommit åt centrum bulten men min största 32a gick inte på kan det vara en 34 eller 36? Misstänker att de inte sitter för hårt? Imorgon ska jag ut och åka så då kan jag köpa en. Vad tror ni om biltemas slangar och skivor till min bil?

Biltema funkar, jag köper där i första hand.

Det är 36mm hylsa. Muttern sitter ordenligt, ska dras fast med (tror jag) med närmare 40 kg. Jag spände fast fjäderbenet i skruvstycket i armen till styrs taget och spärrade det med 2 st 12 mm skruv i kors så det inte kunde vrida sig. Använde nämda hylsa, ett ledhandtag och ett c:a 1,5 mm rör. Värmde muttern med gasolbrännaren och "tog i" för kung och fosterland. Bänken höll.... Muttern lossnade

Collage_20241218_194236.jpg
Collage_20241218_194236.jpg (1.78 MiB) Visad 861 gånger
Erik Å skrev:Volvobilar konstruerade innan millenieskiftet var byggda för 20 år och 50k livslängd. Nu är ålderskravet sänkt till 15 år, vet tyvärr inte körsträckan.. Resten av bilindustrin brukar bygga för 10 års livslängd och 100-120000 miles, alltså blott 16k - 18k.
Jag skulle personligen inte köpa bromsslangar på Biltema utan beställa slangar av något känt bromstillverkar-fabrikat från trodo, mekster eller skruvat. Visst, allt är gjort i Kina men det är skillnad på kvalitetskontroll. Heter man TRW eller Bosch t.ex. vill man inte förstöra sitt rykte genom att sälja sk*t. Noname-tillverkare har inte samma problem :-D
En del slangar har dubbla pressningar på hylsan, jag föredrar sådana.
Biltema har så oerhört varierande kvalitet på sina grejer. En del är riktigt bra, andra är helt oanvändbara, så svårt att veta innan de faktiskt går sönder.
Och det får ju inte bromsslangar göra. :-/ Dessutom byter de leverantör närhelst det passar dem så man kan inte lita på erfarenhet från tidigare köp.
Ja äldre bilar var tänkta att hålla lite längre, idag är leasing väldigt populärt och då är bilen "förbrukad" efter 3 år nästan.
Vissa saker är rätt bra på biltema och fungerar oftast men ska se om jag får någon annan input om deras saker innan jag bestämmer mig helt. Skivor och sköldar och sådant bör nog fungera. Oken och skivorna bak är tex från biltema men ca 10 år sedan men fungerar bra än.
Intrycket jag fått av biltema är att dom blivit bättre på senare år, köpte en "noname" generator där och det visade sig att det var samma tillverkare som original generatorn eller när min bror skulle hjälpa mig byta kamrem på en polo jag hade så frågade han direkt vart jag köpt remmen eftersom det var samma märke de på verkstaden använde och den kom från biltema och det chockades han över. Deras drivknutar var verkligen skit förut och höll något år i bästa fall men på senare tid har kvalitén där blivit rätt bra.
Med det sagt så är biltema inte billigast längre heller, dessutom viktigt att det är mina erfarenheter. Med märkes grejer blir det nog oftast bra direkt och inget man chockas över att grejen höll :-D
På det du skrev förut om man byter mycket stora delar istället för små, tex hela länkarmen istället för en spindelled. Förr hade dom tänkt till där, på brorsans gamla jänkare sitter det fett nipplar på exakt varje led och samtliga verkar vara helt i original och i utmärkt skick, fast då gäller det att fetta in dom ibland också. Även hört om folk som köper saker på biltema och sedan plockar av skyddet och fettar in grejerna rejält så håller de längre eller borrar hål och sätter in en fett nippel, kanske värt att göra på vissa jobbiga/dyra saker? Killarna i saabforumet gillade sånt, fast det kan ju bero på att reservdelarna där är rätt begränsade ;-)

lennarte skrev: Biltema funkar, jag köper där i första hand.

Det är 36mm hylsa. Muttern sitter ordenligt, ska dras fast med (tror jag) med närmare 40 kg. Jag spände fast fjäderbenet i skruvstycket i armen till styrs taget och spärrade det med 2 st 12 mm skruv i kors så det inte kunde vrida sig. Använde nämda hylsa, ett ledhandtag och ett c:a 1,5 mm rör. Värmde muttern med gasolbrännaren och "tog i" för kung och fosterland. Bänken höll.... Muttern lossnade
Köper du allt där till bilen, även bromsslangar?

Hade det inte varit lättare att ta bort den när den satt på bilen? ;-) Får räkna med att den sitter som berget med andra ord, hoppas lyften håller om jag hoppar på skaftet :-o
Men man kommer rätt långt med ett skruvstycke också. Jag brukar få problem med att bordet skruvstycket sitter i rör sig.
under "vanliga" huset sitter ett gammalt skruvstycke jag brukar använda för det bordet det sitter i sitter som berget, vill jag flytta det följer nog väggen med. Så oftast bär jag dit saker när mina små skitbord i garaget bara rör sig.
P_20241219_013052.jpg
P_20241219_013052.jpg (3.08 MiB) Visad 856 gånger
volvo740sugmotor skrev: Köper du allt där till bilen, även bromsslangar?

Hade det inte varit lättare att ta bort den när den satt på bilen?
Slangarna jag bytte var från Biltema, jag bytte dom när jag fick bilen (hade stått i 2 år) 2008.Slangarna nu i höst är från www.trodo.se då Biltema inte hade rätt slang denna gång (TRW bromsar). Handlar där när Biltema inte har.
Fjäderbenet jag håller på med är köpt (demonterat) frå www.laga.se annars hade jag lossat muttern när det var monterat på bilen. Texten och bilderna är för att visa hur jä--a hårt det sitter, och ska dras fast igen. Hade inte behövt ta bort navet för det är ok, men jag ska byta bromsskölden.
Köpte avgassystem i smådelar (Biltemas "sportsystem"). Tog några timmar och en bra svets, men hela systemet efter katalysatorn kostade c:a 1200 kr. Lite av ett pussel men komplett halvsats skulle kostat c:a 4300 kr. Min 745-a har B234F motor och det är ett grövre avgassystem än vad B230F har så det finns inga halvsatser att köpa. Förra gången jag bytte så fick jag plocka ihop delar från både 760 och Turbo modeller, men slutböjen gick jag inte tag på. Använde den gamla, men idag går det ut rakt bakåt. Så har man en gammal bil att vårda får man "ligga i"
IMG_20241219_071801_edit_470951353741157.jpg
IMG_20241219_071801_edit_470951353741157.jpg (1.42 MiB) Visad 813 gånger
Bra avgassystem är aldrig fel, helst rostfritt så håller det länge också. På Volvon råkade jag kapa i en av "tätringarna" efter det har det aldrig blivit riktigt tätt, även det ska fixas senare. Vinterbilen(peugeot 107) har ett hål i avgasröret hoppas det håller tills i vår, förra gången gick det av helt, lät för djävligt och skrapade backen, bara in på närmsta ficka och lägga det i bakluckan.

Såklart så hade jag helt glömt att ta bort bromsokens monterings ramar. Antar att det är en OK nyckel alltså nummer 7? Dessa ser RIKTIGT ingrodda ut så jag tror att man kanske ska försöka hitta en i krafthylsmodell? Kanske är så illa att man får tvinga in en torx :-o Ska leta upp nya bultar till det där, finns det eller får man gå till någon bult/skruv butik?
P_20241219_183009.jpg
P_20241219_183009.jpg (1.87 MiB) Visad 766 gånger
Gick förvånanvärt lätt, glöm inte att låsa ratten med ratt låset så det inte vrider sig bara. Mutter pickan fick ta "resterna" när den var lös.
P_20241219_122445.jpg
P_20241219_122445.jpg (3.24 MiB) Visad 766 gånger
Var lite osäker på om jag skulle få loss bultarna som håller i okhållaren. Funkade men skruvarna är sjukligt tröga, sitter dom med locktite röd eller? Haft på obscena mängder rostlösning och får låta det stå och dra ett tag. Vart kan man få tag i likadana eller motsvarande bultar, är det någon speciell gänga? Hittat på nätet för 80 spänn styck vilket låter lite väl dyrt tycker jag, dessutom verkar de inte vara jättevanliga.
P_20241220_113423.jpg
P_20241220_113423.jpg (2.7 MiB) Visad 735 gånger
P_20241220_113425.jpg
P_20241220_113425.jpg (2.48 MiB) Visad 735 gånger
P_20241220_114028.jpg
P_20241220_114028.jpg (2.35 MiB) Visad 735 gånger
Personligen tycker jag att du ska kunna återanvända skruven. Kommer hylsan in en bit, sätar okej, och kunde dra av den, så kan du dra på den igen. Eventuellt kan man gräva ur den så gott det går, samt bada i syra/ultraljudstvätt.
Det blir ju sådana priser när man köper mindre mängd av specialstorlekar. Speciellt när det handlar om "originaldelar".
Sifvert kanske kan lösa några stycken åt dig för minimumpris, eller typ ett 50/100 pack för 10kr/st + moms, men då kan man ju bli sittandes med 42/92st extra..
En okhållare som lossnar när man nitar för en älg kommer definitivt att ställa till med trubbel.. Köp nya bultar, det är dumsnålhet att inte göra det.
Frågan är väl om man kan lista ut vilken hållfasthetsklass det ska vara och köpa standardskruv som uppfyller detta?
Volvo original skruvar verkar kosta ca 65 kr/st.. Kollar på volvopartswebstore, skruvarna verkar heta 1273210. Men ta inte för givet att det är rätt, finns ju olika bromsok och därmed hållare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]