Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo 745 med motorn B230K... Den går väldigt bra när den är varm, Men när jag startar bilen efter att den vart kall så skakar den och jag måste gasa mycket för att den inte ska stanna och så låter de annorlunda, men när bilen börjar bli varm så funkar den som han ska..

Kan de vara så att den går på 3 Cylindrar?
och vad kan jag göra åt de?

Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft först och främst. Ös på startgas runt insugspackningen och under förgasaren. Kolla vakuumslangar.
av volvo 745 b230k
Okej, tack för tipset :D
men om jag minns rätt så uppstod problemet efter att jag bytte tändstift och tändkablar.. kan de ha med saken att göra?
Användarvisningsbild
av Lilja
Kolla så du har fått i alla tändhattar ordentligt. Jag bytte på 360n en gång och efter ett tag så gick bilen på 2 cylindrar, 2 tändhattar hade hoppat ut lite så dom inte fick kontakt :oops:
av volvo 745 b230k
okej, nu har jag tittat, och dom sitter på riktigt.. fast de är lite olja runt de ena tändstiftet..

några mer förslag?
Användarvisningsbild
av Nexus
volvo 745 b230k skrev:Okej, tack för tipset :D
men om jag minns rätt så uppstod problemet efter att jag bytte tändstift och tändkablar.. kan de ha med saken att göra?
varför nämnde du ej det i första inlägget????? mycket lättare för folk att hjälpa om man ger all historik vad som är gjort med bilen!!!!! Sitter stiften fast som de ska??? då det kom efter byte stift och kablar så får man ju börja leta där. :wink:
av volvo 745 b230k
Jag kom på de i efterhand, tänkte helt enkelt inte på de när jag skrev första inlägget.. ja de kan jag förstå..
Ja dom sitter i riktigt.. ska de vara elektrådavstånd 0,7 mm på tändstiften?
Användarvisningsbild
av Nexus
volvo 745 b230k skrev:Jag kom på de i efterhand, tänkte helt enkelt inte på de när jag skrev första inlägget.. ja de kan jag förstå..
Ja dom sitter i riktigt.. ska de vara elektrådavstånd 0,7 mm på tändstiften?
avståndet har jag ej koll på :oops: men eftersom du sa olja vid ena stiftet misstänkte jag att det kanske är är helt tätt där :wink:
jag byte stift på min 360 en gång i tiden och den gick piss illa var bara köpa stift på volvo för att få den gå bra igen. tydlingen ska stiften vara lite längre på den motorn(B200K) för att det ska bli bra. :roll:
av volvo 745 b230k
jaha okej.. dom gamla tändstiften var lite längre än dom jag har nu.. för den förra ägaren skickade med kortare tändstift (från Biltema) .. trodde att han hade koll på detta, så jag satte bara i dom plus att jag bytte tändkablar..

för felet började som sagt var efter bytet av tändstift och kablar..
borde jag byta till längre tändstift från volvo eller?
av Mikael G
volvo 745 b230k skrev:jaha okej.. dom gamla tändstiften var lite längre än dom jag har nu.. för den förra ägaren skickade med kortare tändstift (från Biltema) .. trodde att han hade koll på detta, så jag satte bara i dom plus att jag bytte tändkablar..

för felet började som sagt var efter bytet av tändstift och kablar..
borde jag byta till längre tändstift från volvo eller?
Att köpa tänddelar från biltema är inte att rekommenderara, speciellt inte när det är så billigt att köpa på volvo. När man servar en sån lite äldre bil är en s.k. servcesats från volvo en prisvärd sats med oljefilter, stift och packning till oljepluggen.
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]