Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436953
IMG_20210321_193147.jpg
IMG_20210321_193147.jpg (478.46 KiB) Visad 1954 gånger
Tycker det ser konstigt ut i min V70-97 i motorutrymmet.

Är ju något typ av luftintag i fronten på bilen som går till burken för luftfilret. Detta sitter inte ihop (se bild). Har försökt sätta ihop "rören" men tycker inte att de passar (?), vet iaf inte hur jag ska få ihop dem.

Sen går det ju en slang från luft filtret som försvinner ner i motorn, den tycker jag också verkar skadad (se bild).

Vad kan konsekvenserna av dessa fel bli och hur laga?

Jättetaksam för svar😉
Bilagor
IMG_20210321_193131.jpg
IMG_20210321_193131.jpg (426.73 KiB) Visad 1954 gånger
IMG_20210321_193131.jpg
IMG_20210321_193131.jpg (426.73 KiB) Visad 1954 gånger
#1436955
Den första bilden, slangen i aluminium, är till för att motorn fortare ska komma upp i värme(genom att suga varmluft som alstras av grenröret). I praktiken är den inte vidare viktig.

Den andra slangen är till för att dirigera den 'vanliga' luften till luftburken. Den är desto viktigare. Utan den så suger den mer eller mindre enbart varmluft(det blir varmt under huven), och lufttillförseln är tveksam i bästa fall.

Den passar, men det kräver en viss snits att få dit den som är svår att beskriva i text...
#1436956
Jodå, plaströret (från friskluftintag) ska passa till stosen på blandningsspjället på undersidan av luftfilterburken. De snäpps ihop...
Om du krånglar loss hela det svarta plaströret så är det lättare att se hur det ska fungera
Blandningsspjället får också varmluft via metallslangen från grenröret, sen ska spjället blanda så att det alltid blir ca 10-15 grader vintertid.
Tyvärr brukar spjället fastna i läge varmluft, det gör motorn trött och törstigare.
Inne i spjället sitter en vaxtermostat som tydligen degraderas med tiden och kräver allt högre temperatur för att slå om till kalluftläget
Dessutom sitter en vakuumtermostat i luftrenaren. Även den har en tendens att favorisera varmluftsläget vid stigande ålder!
Jag gjorde en utredning här: viewtopic.php?f=16&t=154542&p=1367616&h ... l#p1367616
#1436958
Säkert, men är det inte hål så behöver du inte göra nåt. Nu är det ju snart sommar, det är först till vintern den behövs :P
Tror Biltema m.fl. säljer sådana aluminiumslangar.
#1436969
Aluminiumslangen är för övrigt dubbel på något ställe, det är nog bara för att skydda mot nötning.
Påverkar alltså inte funktionen om "extralagret" börjar fransas upp lite..
Användarvisningsbild
av tek
#1597430
Hej. Tänkte jag lånar tråden lite då det har med samma slangar att göra , typ.
Vad är det för kladd i denna genomföringen och vad påverkar den. Det var helt tätt som jag såg det.
20241214_111855.jpg
20241214_111855.jpg (1.09 MiB) Visad 1058 gånger
#1597591
Vilken bil/årsmodell? Inte samma som på min 850 med flammfällan. Men ser ut som slangen till vevhusventilationen. Det är olja blandat med kondensvatten som ska göras rent. Även slangen och oljefällan ska vara fritt. Sett på en tunn gummihanske på oljepåfyllningen när motorn är igång. När den blåser upp är vevhusventilationen tätt.

Ser det ut så här hos dig?
IMG_1808.jpeg
IMG_1808.jpeg (303.71 KiB) Visad 966 gånger
Mvh Danne
Användarvisningsbild
av tek
#1597650
Hej. Tack! Det är en v70 2,4 bensin 1999. Det är nog ganska lika men mina slangar går ihop innan anslutningen. Håller på att plocka bort grejerna för jag ska byta koppling (främst urtrampningslagret men byter mer när jag ändå har isär allt) så jag kan inte starta den nu och testa.
20241219_122800.jpg
20241219_122800.jpg (3.04 MiB) Visad 870 gånger

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]