Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Paperjam
#1594204
Kan någon hjälpa mig innan jag blir helt gråhårig?

Grabbens 940 med B230FB vägrar starta. Den är ombyggd till A-traktor med H-reg. När man försöker starta tänder den liksom lite grand men klarar bara att hosta ett par sekunder innan den stannar. Den bråkade såhär för två veckor sedan också, men till sist gick den igång efter att vi haft bort stiften och kollat att det kommer soppa. Då klarade den att gå på tomgång men dog vid minsta gas, men efter någon minut började man även kunna gasa. Sedan gick den hyfsat ett par dagar, men lite motorsvag. Förra veckan när grabben skulle iväg startade den fint med kall motor (nollgradigt), men han stannade motorn efter en halv minut eftersom han skulle in och hämta en grej. Efter det går den bara nästan igång igen och nu har jag slut på idéer efter att ha bråkat med den i flera dagar.

Vi har kollat/fixat:
- Nytt batteri så den orkar dra runt motorn ordentligt
- Gnista på alla 4
- Bensinpumpen surrar när man slår på tändningen
- Det kommer bra med bränsle när man slår på tändningen och ännu mer när man kör startmotorn
- Nytt bränslefilter
- Kollat motståndet över polerna på tempgivaren under insprutningsmunstycke 3, ser bra ut vid olika temperaturer jämfört med de siffror jag hittat här i forumet
- Torrt i slangen från bränsletrycksregulatorn, som det ska vara
- Testat med lånad fungerande luftmassmätare, ingen skillnad
- Samma med lånat spridarrelä, hjälpte inte heller
- Inga felkoder, bara 1-1-1 (men går bara att få felkoder från hål 2 och 6, hål 3 funkar inte)

Eftersom det är en A-traktor har nästan alla jag pratat med först blängt misstänksamt på H-reggen, men jag tänker att om det var den som bråkade skulle den väl inte tända alls? Den släpper ju antingen igenom tändningen från spolen eller bryter helt, men nu tänder det ju ändå, fast för lite för att orka hålla igång motorn när man släpper startnyckeln. Vill ju ogärna bryta plomberingen till H-reggen i onödan för då blir det ny registreringsbesiktning...

Hjälp, hur går jag vidare härifrån?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594219
Paperjam skrev:- Kollat motståndet över polerna på tempgivaren under insprutningsmunstycke 3, ser bra ut vid olika temperaturer jämfört med de siffror jag hittat här i forumet
Du kan inte mäta så på en svart motortemperatur givare. Där är 2 st motstånd i det, ett för ECU och ett för ICU. Du mäter mellan ett flatstift i taget mot jord på motorn. På äldre modeller (före -88) sitter en blå givare, den har bara ett motstånd och och då mäter du över stiften.
Har du bytt tändstiften till nya? Tändstift som blivit sotiga och/eller blöta kan vara svåra att fungera igen.
av Paperjam
#1594336
Provade att byta tändstift, dom gamla var blöta och såg rätt slitna ut. Och nu startar den i alla fall, men går fortfarande dåligt med svag motor och tomgången är låg (runt 500 varv) när man släpper gasen för att därefter öka sakta till normal. Har kollat tomgångsmotorn, den ser fin ut och öppnar som den ska när man sätter ström till den.

Lurar lite på trycket från bränslepumpen, vad händer om det är lite för lågt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594339
För bränsle och tänddelar finns inga felkoder, endast sådant som styrs med data från tänd och bränsle boxarna. Hur är det med övrig service som olja och filter? Tändkablar, fördelarlock, rotor? Vad blir resultatet om du mäter tempgivaren som jag beskrev? Finns där felkoder nu när du varmkört den ordentligt. Hål 3 i diagnostik boxen är för ABS om du har det, och har inget med detta att göra. Du kan dock prova en del saker med diagnostik boxen som tomgångs motor, spjällkontakt, spridarna (reläet), vevaxel givare m.m. Men dessa saker bör fungera eftersom du fått igång den. Det finns en bensinpump i tanken också. Den kan man höra "surra" samtidigt som huvudpumpen om du öppnar tanklocket och håller örat emot. Om tankpumpen inte fungerar kan motorn fungera ändå ner till c:a ⅓-dels tank. Sedan beror det på markens lutning om motorn startar eller inte.
av Paperjam
#1597403
Ett stort tack till lennarte för god hjälp. Jag visste inte att det fanns en bensinpump inne i tanken, men den visade sig vara kass. Kablaget såg ok ut och det gick en kort spänningspuls fram till pumpen när man slog på tändningen. Hittade en begagnad pump på Tradera och satte in den istället. Nu startar motorn lätt och går stabilt.

Nu återstår bara att klura ut varför h-reggen bryter vid 30 km/h som den ska, men den släpper inte på tändningen igen förrän hastigheten går under 20. Men det får nog bli ett eget inlägg.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]