Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Zed82 skrev: mån 18 nov 2024, 10:32 Volvo föreskriver 31280771 för M47 som är en helsyntetisk GL4. För bakaxeln föreskriver dem 31259380 som är en helsyntet 75W-90 GL5-olja både vad gäller slungdiff och vanlig öppen diff. Biltema har en 75W-90 helsyntet som är både GL4 och GL5 vilket innebär att den borde fungera bra i båda låda och diff.
Hur gamla är dessa uppgifter, specifikationen har ändrats måånga gånger under åren.
GL5 har helt olika specifikationer mot GL4. En lamell diff kan inte ha GL5 olja utan att tillsätta speciell tillsats olja. Och den kan inte ha GL4 utan att slitas ut i förtid. Visst, tekniken går frammåt, men dessa bilar vi pratar om här, har gammal teknik.
av Zed82
lennarte skrev: tis 19 nov 2024, 06:54
Zed82 skrev: mån 18 nov 2024, 10:32 Volvo föreskriver 31280771 för M47 som är en helsyntetisk GL4. För bakaxeln föreskriver dem 31259380 som är en helsyntet 75W-90 GL5-olja både vad gäller slungdiff och vanlig öppen diff. Biltema har en 75W-90 helsyntet som är både GL4 och GL5 vilket innebär att den borde fungera bra i båda låda och diff.
Hur gamla är dessa uppgifter, specifikationen har ändrats måånga gånger under åren.
GL5 har helt olika specifikationer mot GL4. En lamell diff kan inte ha GL5 olja utan att tillsätta speciell tillsats olja. Och den kan inte ha GL4 utan att slitas ut i förtid. Visst, tekniken går frammåt, men dessa bilar vi pratar om här, har gammal teknik.
Dagsfärska uppgifter från Volvoverkstad. Avstämt med annan Volvoverkstad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Zed82 skrev:Dagsfärska uppgifter från Volvoverkstad. Avstämt med annan Volvoverkstad.
Då har dom ändrat det, ingen. Fick du själv läsa service meddelandet så du såg vilket datum det var skickat? Eftersom det varit många bud genom åren finns det många service meddelanden.
av Zed82
lennarte skrev: fre 22 nov 2024, 20:00
Zed82 skrev:Dagsfärska uppgifter från Volvoverkstad. Avstämt med annan Volvoverkstad.
Då har dom ändrat det, ingen. Fick du själv läsa service meddelandet så du såg vilket datum det var skickat? Eftersom det varit många bud genom åren finns det många service meddelanden.
Nä, beställde bara olja och packning över disk till min 945 med M47 och slungdiff. Sedan beställde jag samma till min 245 med M47 och öppen diff. Fick samma oljor.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Vilken/vilka årsmodell(er) av M47 växellådan är det som har problem med nållagret ?
Växellådan som nu är monterad är från 1992 och körd 14136 mil.

Det ändrades något på 5:e växeln mellan tidiga och senare modell av M47.

ATF 320 motsvarar VOLVO 97341, DEXRON III, Ford MERCON, Allison C-4.
Vet ej om det är rätt olja till M47 som nu finns i växellådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
:oops:
VolvoNisse skrev:Vilken/vilka årsmodell(er) av M47 växellådan är det som har problem med nållagret ?
Detta är inget problem särskilt för Volvos 5-växlade manuella växellådor. Alla manuella växellådor är byggda på samma sätt (finns undantag). I en normal 5-växlad låda är 4-ans växel en direkt växel. Alltså ingående och utgående axel i växellådan är kopplade samman. På alla ändra växlar har ingående och utgående axel olika varvtal och där sitter (oftast) ett för klent nållager som belastas hela igen du kör, utom på 4-ans växel. Och 5-ans växel används ju allra mest. Under dom åren som M47 fanns i produktion fanns den bara till A, E, G och K motorn). B234F och T motorerna hade aldrig M47, bara M46 (overdrive) och automat. M46 är en kraftig 4-växlad växellåda med en hydraulisk 5-te växel. Alla Volvos manuella växellådor (M45, M46, M47) ska ha ATF Typ F/G olja. Till M47 finns det en uppsjö av uppdateringar och ändringar av vilken olja det ska vara, i M46 är det endast ATF Typ F/G olja som ska användas, annars förstörs bromsbanden i overdrive delen Dexron och Ford Mercon kan inte användas i M46.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rödsorken
Nu är inte jag civilingenjör i mekanik och jobbar på ett växellådslaboratorium, men varför är inte högsta växlen, som används allra mest på en vanlig bil, direktväxel? Följdfråga: Vilken är högsta möjliga utväxling i en 240 med de här 1030/1031 bakaxlarna? ("Minsta möjliga nedväxling" borde man säga kanske.)
Min bok säger 3,54:1 eller 3,73:1 eller 3,91:1 men hur vet man vilken utan att ta isär och räkna på kronhjul o pinjong?
Ursäkta avsteg från TS fråga om olja!
av Amarace
VolvoNisse skrev:Vilken/vilka årsmodell(er) av M47 växellådan är det som har problem med nållagret ?
Växellådan som nu är monterad är från 1992 och körd 14136 mil.

Det ändrades något på 5:e växeln mellan tidiga och senare modell av M47.

ATF 320 motsvarar VOLVO 97341, DEXRON III, Ford MERCON, Allison C-4.
Vet ej om det är rätt olja till M47 som nu finns i växellådan.
Det är dom tidiga, 83-85 som hade det problemet med lagret, 86- ändrades det. Har man en tidig låda brukade det rekomenderas att överfylla lite med olja (typ lyfta bilen på ena sidan så påfyllnings/nivåpluggen hamnar högre). Dexron ska man inte ha, oavset om det är utan overdrive eller med overdrive.
av Amarace
Rödsorken skrev:Nu är inte jag civilingenjör i mekanik och jobbar på ett växellådslaboratorium, men varför är inte högsta växlen, som används allra mest på en vanlig bil, direktväxel? Följdfråga: Vilken är högsta möjliga utväxling i en 240 med de här 1030/1031 bakaxlarna? ("Minsta möjliga nedväxling" borde man säga kanske.)
Min bok säger 3,54:1 eller 3,73:1 eller 3,91:1 men hur vet man vilken utan att ta isär och räkna på kronhjul o pinjong?
Ursäkta avsteg från TS fråga om olja!
Direkt är 1:1, därför är det fyran som är direktväxel, femman blir som en "överväxel" då. Lägsta numeriska som fanns var 3,15:1 (bara 84 och ev 85 med M45), sen fanns 3,31:1 med M45 85 (86?), senare med M45 vet jag inte i huvudet.
Utväxlingen står på typplåten (vit klisterlapp) på vänster bakaxelrör.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rödsorken skrev:ett växellådslaboratorium, men varför är inte högsta växlen, som används allra mest på en vanlig bil, direktväxel?
Det finns, BMW har det. Den allra första 264 hade det (Getrag växellåda) . Tror att en hel del "Autobanrenner" har det. Kör man ofta och länge i hög fart så funkar det bättre med en "rak" femma istället för fyra, och lägre utväxling i bakaxeln istället.

Du kan inte återanvända batteriet tex […]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]