Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Byte packbox till drivaxeln på vänstersida om växellådan. Fick för mig att byta oljan i växellådan. Fick ut över 3 liter. M56 lådan ska inte rymma mer än 2,1 liter. Både koppling och växellådan fungerar som vanligt, lätt att växla. Bilen har gått 31tusen mil.

Kan det vara motorolja som letat sig in i växellådan? Är det till att riva ner växellådan och byta packboxen? Har inget garage så jag hade hoppats att fixa detta när det är vår i luften, om nu bilen går så långt.
FredrikVolvo skrev: lör 14 dec 2024, 11:11 Kan det vara motorolja som letat sig in i växellådan?
Knappast, du har ju kopplingshuset mellan motor och låda, och det har ett dräneringshål längst ner i botten..
Åker själv med aningen "överfylld" M56 MY 2000, men inte en hel liter. Tycker den växlar mjukare :-)
Normalt ligger halva differentialen (upp till drivaxlarnas underkant) i oljebad, sen smörjs dreven ovanför uppenbarligen genom att olja kastas upp av kronhjulet när man kör. Har svårt att se något problem i att nivån har varit högre.. gissar bara

Om man lyfter vänstersidan med domkraft och fyller upp till nivåpluggen så är man antagligen en bit över 2.1 liter eftersom oljan "tippar över" till högersidan.. Med fyrpelarlyft gissar jag att man får i mindre mängd.
Erik Å skrev:sen smörjs dreven ovanför uppenbarligen genom att olja kastas upp av kronhjulet när man kör. Har svårt att se något problem i att nivån har varit högre.. gissar bara
Precis som dom flesta bakaxlar och vinkelväxlar och liknande. Det som KAN bli om man fyller för mycket är att det inte "skvätter" som det ska, dvs den tänkta smörjningen blir sämre. Hurvida det är ett faktiskt problem i praktiken har jag ingen aning om dock :-)
Dom lite tidigare (volvo) vinkelväxlarna har ju erkännt kass smörjning t ex, så där finns en fördel med att fylla för mycket. Det är ju en ren och skär designmiss dock.
Jag misstänker att tanken var att oljenivån ska ligga under axeltätningarna så att inte en parkerad bil läcker olja när tätningarna börjar bli slitna.. Sen ville man väl visa upp en komponent med låg vikt och låg miljöbelastning, allt talade för att hålla ner oljevolymen.
Vad det Aisin som tillverkade M56? De verkar ju vara slitstarka (ta i trä :-D )
Erik Å skrev:Åker själv med aningen "överfylld" M56 MY 2000, men inte en hel liter. Tycker den växlar mjukare
Så du vinklar bil /låda för att överfylla den? För normal vid plan mark så rinner det ut vid på fyllning
vjohnj skrev: sön 15 dec 2024, 00:10
Erik Å skrev:Åker själv med aningen "överfylld" M56 MY 2000, men inte en hel liter. Tycker den växlar mjukare
Så du vinklar bil /låda för att överfylla den? För normal vid plan mark så rinner det ut vid på fyllning
Precis, fyller med råge och skyndar mig dit med pluggen :-)
FredrikVolvo skrev: lör 14 dec 2024, 11:11 Hej!
Byte packbox till drivaxeln på vänstersida om växellådan. Fick för mig att byta oljan i växellådan. Fick ut över 3 liter. M56 lådan ska inte rymma mer än 2,1 liter.
Får jag fråga vilken olja du köpte? Hos Volvo finns bara en ersättningsolja till original OEM. Jag letade länge på nätet men på slutet köpte jag ändå Volvos olja.

Hälsning Danne

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]