Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvo740sugmotor skrev:Det är ju en dubbelkona så jag vet inte vad folk tycker är fel?
Eheheh, point proven ;-)
Se här, "DIN vs SAE"; https://www.speeding.nu/i/guider-och-in ... msror.html
volvo740sugmotor skrev:hur fungerar det, gör man dubbel konen direkt eller måste man byta delar under arbetet för att få till dubbelkonen?.
På den jag har konar man först med avsedd adapter(dom svarta sakerna man kan se på produktbilden), sen tar man bort adaptern och kör utan. Så ja, det är 2 steg man lär göra. Men det tycker jag är ett ikke-problem, faktiskt.
Ang. konvertera ok: Du ska väl ha nya bromslangar, och skivor samt klossar ändå? ~280mm skivor (mått diffar mellan tillverkare), slang (samma till alla med abs?), och klossar med "rossett" krävs för 1-kolvs. Tror hållare är densamma till alla oavsett. Fråga VOCare om du vill vara tvärsäker. Det är rätt vanligt att man konverterar voc-rallybilar till "jumbo-bromsar", då reglementet är STENHÅRT, och minsta lilla behövs för att få en konkurrenskraftig bil.
Biltemas billiga koningsverktyg funkar galant. Bara kona med rätt "bits", och sen klämma åt någourlunda hårt utan "bits" för att dubbelkona. Finns kopparrör som funkar från biltema också, och de säljer även rätt nipplar (m10x1?) senast jag kikade. Dock oklart på kvalitén, roligare att köra rostfritt om man ska dit igen. Tänk på att sätta nippeln på röret, och åt rätt håll INNAN du konar förresten ;) Tänk även på att kapa "cleant" med rätt sorts verktyg (rörkap) så allt blir korrekt. Man kan ta kniven och skrapa rent snittet efteråt också.
Bromssköldar och skivor från biltema fungerar de med. Man kan lacka dessa med typ hammarlack på sköldarna så de håller längre, samt varmlack på skivorna. Lite svårt men man får maskera skivornas anläggninsyta, och sen lacka i ventilationshålen samt "navet" med värmebeständig lack från typ VHT. Sen bakar man dessa i ugnen bara för att härda. "Feltemas" klossar hade jag aldrig kört med däremot.
Att skarva rör funkar ju, och är egentligen inte "fel", om man gör det korrekt med koning och vanliga kopplingar. Finns dock "ful-lösningar" på marknaden, där man liksom konar och klämmer ihop rören samtidigt genom att skruva fast grejerna. Dessa är bara dumma att använda enligt mig, om man inte sitter fast i bergen i tibet.. typ.
Bromssköldarna sitter med två-tre rostfria skruvar bakom skivan om jag inte missminner mig. Brukar vara i rätt dåligt skick men ska inte vara några problem att lösa.
Blir nog original bromsar efter att jag läst runt lite för det är väldigt osäkert om fästena passar andra OK. Det bli väldigt bra bromsverkan fram medan bakverkan är densamma vilket kan göra att bilen beter sig annorlunda och potentiellt mer osäkert på vägen vid bromsning, men är säkert helt rätt för rally körning. Utöver det är det faktiskt inte en rallybil jag har med sina 113 hästar :-). Om saaben med sina ca 220 hästar klarar sig med ett 300kr ok från biltema så borde volvon klara sig med nya original ok.

Biltema har jag inte tänkt på så mycket men dom verkar ju ha ganska mycket saker ändå, även slangar så det kanske bara är oken jag behöver köpa någon annanstans eftersom mina har de inte bara varianten utan abs med vanlig "kryss slinga" eller vad man ska kalla det.

Har jag förstått det rätt är det bendix jag har men det finns lite olika varianter så jag ska nog maila därifrån jag beställer så det verkligen blir rätt. Varje bromssystem finns tydligen i 3 olika varianter(gäller bara frambromsarna, bak är alla samma).
Bromssköldarna borde inte vara något större problem, nu när jag sagt det blir dom säkert ett rent helvete bara för det.

Ska rota fram mina gamla DIY böcker. Jag har en klassisk haynes och sedan en mer ovanlig, en gammal OK bok innan de blev OK/Q8 som handlar bara om volvo 740, lika tjock som haynes boken. Där står det säkert om nippel storlekar och rör material samt dimensioner tänker jag.
volvo740sugmotor skrev: lör 14 dec 2024, 19:28 ..Bromssköldarna borde inte vara något större problem, nu när jag sagt det blir dom säkert ett rent helvete bara för det...
Inte då, fästskruvarna har inte alls rostat fast i styrspindeln (OBS ironi) :-D
Funderar på hur jag ska få bort bromsskivan och kan det vara så att jag bara lossar muttern i mitten så får jag av skiva med lager och hela kittet eller är det något mer jag måste göra?

Hittade mina böcker men där blir jag inte helt klok då de vill att man tar bort skivan först, fast det kanske bara är att ignorera det steget eftersom jag vill ha bort allt för att just kunna ta bort skivorna. Behövs en avdragare för att få bort lager huset eller kommer det bara lossna när jag lossar bulten?
Hittade dock inte OK boken men en annan rep bok, de är inte nya direkt.
P_20241215_152328.jpg
P_20241215_152328.jpg (3.85 MiB) Visad 1018 gånger
Vad jag minns så får man hela navet (inklusive lager) med tillhörande fastrostad bromsskiva i handen när man lossat muttern..
Med bortplockat nav så kommer man dessutom bättre åt skruvarna som håller bromsskölden :-)

Äldre 740 har nav och bromsskiva i ett stycke. Det går alltså inte att dela. Man ser det lättast genom att knacka loss navkappeln. Är där en saxpinne genom muttern är det den gamla modellen. Är där helt torrt från fett och en mutter utan saxpinne är det den nyare modellen med lös skiva.
Det där var väl något besparingsprojekt som SKF experimenterade med? Tillsammans med Volvo förstås.
Efterhand insåg uppenbarligen alla inblandade att det inte var någon bra idé :-)
lennarte skrev:Äldre 740 har nav och bromsskiva i ett stycke. Det går alltså inte att dela. Man ser det lättast genom att knacka loss navkappeln. Är där en saxpinne genom muttern är det den gamla modellen. Är där helt torrt från fett och en mutter utan saxpinne är det den nyare modellen med lös skiva.
Det ska jag kika på men jag tror det är delad fast det kanske man inte kan se om man inte tar av "locken", rosten verkar vara stark på denna, ser ut och känns som en svets kant. Har skrapat lite med en liten pinn mejsel men kommer ingenvart. "Locken" som sitter över bulten är lite klena så dom kanske inte går att rädda?
P_20241217_120845.jpg
P_20241217_120845.jpg (2.15 MiB) Visad 897 gånger
P_20241217_120828.jpg
P_20241217_120828.jpg (3.43 MiB) Visad 897 gånger

Erik Å skrev:Det där var väl något besparingsprojekt som SKF experimenterade med? Tillsammans med Volvo förstås.
Efterhand insåg uppenbarligen alla inblandade att det inte var någon bra idé :-)
Fast det är väll tillbaka på mer moderna bilar? Fick byta spindelled på en "nyare" saab och det innebar att byta hela nedre länkarmen och inte som tex på volvon bara en liten led. Av min bror som jobbar som bilmeck hör jag om liknade saker att istället för att byta enstaka saker så är det en helt ny stor del som gäller.
Han skulle nyligen laga en peugeot 107 där armen till kopplingen gått av och svetsats dåligt flera gånger så den hade gjort sitt. Den såldes bara med hela kopplingshuset på alla ställen men helt otippat hittade han den lös på amazon av alla ställen.
Även Volvo tror jag betraktar bromsskivor som förbrukningsvara medan lager/nav förväntas hålla bilens livslängd. Näe det är ingen bra idé att bygga ihop dem :-D
Jodå jag har länkarmar ihopbyggda med spindelled på min V70 -00. Kan ifrågasättas men där byter man ju faktiskt en kulled, två gummibussningar, styrstopp och nollställer korrosion när man sätter dit en ny länkarm. Spindelleder är antagligen tänkta att hålla bilens livslängd milmässigt. Det är korrosion som tar död på dem, har öppnat och tittat :-/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]