Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har blivit en del korta körsträckor på sistone (hemifrån till skola ca 3km och sen skola till jobb ca 5 km) och har värmt bilen pga vädret genom att först värma med dieselvärmaren 15 min och fjärrstarta bilen i ca 10 min.
Är det dåligt för motorn att köra på tomgång i 10 min? Gjort såhär för att inte batteriet ska bli kasst då jag inte har möjlighet att ladda batteriet.
Funderar på att skaffa Ctek portabla laddare och ha under natten om det är en bättre lösning.
Har en V90 2020 som enligt manual INTE värmer motorn med dieselvärmaren men har sett via ODBII att den blir ändå lite varm.
Tacksam för tips! :-)
Har en S80 MY14 och den värmer först motorn och när den kommit upp i temp börjar kupén värmas. Titta en gång till i Din manual. Har svårt att tro att Volvo försämrat denna funktion på en nyare årsmodell och tagit bort motoruppvärmningen. Har läst att t.ex. Audi inte har motoruppvärmning från bränslevärmaren.
OssianF skrev: ons 11 dec 2024, 11:46 Har en S80 MY14 och den värmer först motorn och när den kommit upp i temp börjar kupén värmas. Titta en gång till i Din manual. Har svårt att tro att Volvo försämrat denna funktion på en nyare årsmodell och tagit bort motoruppvärmningen. Har läst att t.ex. Audi inte har motoruppvärmning från bränslevärmaren.
Jo så är det tyvärr. Finns en tråd om detta: viewtopic.php?f=86&t=178569
Bilar tillverkade v48 2018 och senare så värmer den bara kupén och har en ”tillskottvärmare” som värmer motorn när man kör. Antar det har med miljöregler att göra.
Står tydligt i manualen (se bild).

Min gamla V60 MY2015 värmde både motor och kupé.
Bilagor
IMG_0972.png
IMG_0972.png (570.95 KiB) Visad 3820 gånger
Sulten skrev: ons 11 dec 2024, 13:00 Möjlighet för utomhus el-anslutning? I så fall elektrisk kupevärmare och motorvärmare.
Tyvärr inte möjlighet till det, lite därför det blev en diesel istället för ladd + bensin hybrid. Funderar på att göra som några gjort i tråden och ta bort delen som blockerar värmen att gå in i motorn.
Körde värmaren i 15 min.
-5 grader ute.
Vid start motortemp 13 grader
När jag stannade vid första stoppet motortemp 55 grader.
Nu bor jag i Skåne så här blir det inte så kallt på vintern men tänker ändå på bilen :-D
Bilagor
IMG_0989.jpeg
IMG_0989.jpeg (206.51 KiB) Visad 3563 gånger
IMG_0988.png
IMG_0988.png (255.18 KiB) Visad 3563 gånger
IMG_0986.png
IMG_0986.png (244.89 KiB) Visad 3563 gånger
Dejan195 skrev:Antar det har med miljöregler att göra.
Efter vad jag har läst gjordes det för att för många körde ner sina batterier genom att köra värmaren. Ska den värma både motor och kupé måste den gå längre tid. Därför slutade de värma motorn om den inte är igång utan värmer bara kupén.
Kommer nog fortsätta köra ca 15-20 min värmare och sen fjärrstarta bilen ca 10 min innan jag åker iväg.
Det som är bra med V90 (skillnad mot gamla V60) är att bilen inte stänger av sig när man låser upp bilen utan så länge man trampar på pedalen och vrider nyckeln så håller den sig igång.

Vad jag läst på nätet så kan EGR röret bli igensatt eller liknande om man låter bilen tomgångköra så men inget jag märkt av än.

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]