Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev: ons 11 dec 2024, 12:57 Suck.
IMG_0155.png
Vi får hoppas på stark och klar sol i morgon. :-o
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:Jo, men en bra dag nu är det max 3kWh. Hjälper lite men det är batteriet som får dra det tunga lasset.
Förra året så fick jag som bäst i December den 23 dec, 16,32 kWh. Det är något som jag önskar mig i morgon. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Laddar du inte upp batteriet på natten för 88 öre och säljer för 6.36 kr nu på dagen och gör en megafet vinst ?
Det är ett internet styrt helautomatisk system som själv bestämmer när det ska urladdat eller ladda batteriet. Batteriet är för litet, har pratat med "dom" om att sätta in mer kapacitet. Får se i vår hur det blir. Har ju ganska platt tak också så när solen äntligen tittat fram blir det inte så många kW. Men idag tittade den fram när den stod som högst så det blev inte köpt så många kW. Och det ska bli ungefär samma i morgon.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:
EbbevonVolvo skrev:Laddar du inte upp batteriet på natten för 88 öre och säljer för 6.36 kr nu på dagen och gör en megafet vinst ?
Det är ett internet styrt helautomatisk system som själv bestämmer när det ska urladdat eller ladda batteriet. Batteriet är för litet, har pratat med "dom" om att sätta in mer kapacitet. Får se i vår hur det blir. Har ju ganska platt tak också så när solen äntligen tittat fram blir det inte så många kW. Men idag tittade den fram när den stod som högst så det blev inte köpt så många kW. Och det ska bli ungefär samma i morgon.
Du, det där var något som jag citerade VolvoB20 om. Inte min kommentar!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Du, det där var något som jag citerade VolvoB20 om. Inte min kommentar!!!
Kanske blivit något fel när du svarade honom. Det ser ut som du skrivit det......
Frugan håller på att laga mat nu....... Priset på elen just nu är "bara" 3,30 kr. Om en timme är det 8,53 kr och i eftermiddag när gästerna kommer kostar elen 10,89 kr. Batteriet är fulladdat, laddades mellan 00:00 och 02:00 för 2,33 kr/tim. Ett antal värme och stearin ljus brinner nu, håller på att göra iordning kaminen för att tända brasa. Värmepumpen går och här är 18° varmt. I sovrummen är det 16° och ute är det -6°......
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Blev en ganska bra dag igår. Produktionen av Solel blev 11,6kWh, lite moln emellanåt som gjorde att det inte blev mer.
Laddade batteriet med överskottet som inte förbrukades direkt.

Klockan 17.00, när elpriset var 10.08kr (eftersom jag inte momsredovisar så fick jag 8,06kr + 10öre / såld kWh).
Sålde 4.73 kWh, vilket man inte blir rik på! Men kul ändå.

Något är uppenbarligen helt fel när det blir så här. Min önskan är att vi inför ett femte elområde i Sverige, som börjar vid en sten precis där kablarna med vår exporterade el börjar och lämnar vårt land.
Användarvisningsbild
av GustavE
EbbevonVolvo skrev: fre 13 dec 2024, 11:28 Min önskan är att vi inför ett femte elområde i Sverige, som börjar vid en sten precis där kablarna med vår exporterade el börjar och lämnar vårt land.
+1
Användarvisningsbild
av Cotag
Konstigt att det inte är genomfört när man själv suttit på trollspöt i två år.
sd.jpg
sd.jpg (21.32 KiB) Visad 525 gånger
  • 1
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 279
3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

1998 nissan micra k11 bensin.