Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Har införskaffat kompletta fjäderben till XC70 -08.
Demontering gick relativt smidigt fram till att det gamla fjäderbenet ska ur sitt nedre fäste. Här blev det stopp!
Hur vi än gjorde så kommer inte benet ur utan det saknas ca 2 cm för att det ska komma ur sitt fäste,.
Vad gör vi för fel? Kollat guiden
om vi missat nåt, dock är det på V70 men borde inte skilja mot XC70 eller? Vi har bänt länkarmen neråt men det tar emot i nederkant i karossen och kommer inte längre ner.
Tips och tricks och annat matnyttigt mottages tacksamt!!
Användarvisningsbild
av MartinS
När jag bytte på min XC60 för många år sedan var jag tvungen att släppa länkarmen i den bakre bussningen har jag för mig, för att kunna vika ner länkarmen tillräckligt långt.
av emastar
Vi funderade på om vi kanske var tvungna att göra den manövern för att det skulle gå. Kanske är det vad som krävs för att skiten ska gå att byta....
Användarvisningsbild
av MartinS
Möjligen är fjäderbenen längre på XC-bilar vilket gör det svårare (mer ont om plats), till skillnad mot V70.

Enligt vida så skall man ta bort kulleden från spindeln, det är ju ett annat (lite omständigare) sätt att lösa problemet.
av emastar
MartinS skrev: tis 10 dec 2024, 16:15 Möjligen är fjäderbenen längre på XC-bilar vilket gör det svårare (mer ont om plats), till skillnad mot V70.

Enligt vida så skall man ta bort kulleden från spindeln, det är ju ett annat (lite omständigare) sätt att lösa problemet.
Ja vi pratade om det, att den kanske är längre eller mer stum. Försökte nämligen dra ihop fjädern för att benet skulle följa med och bli kortare och därmed få ur lättare. Dock fick vi inte den effekten vi ville ha.
Kulleden funderade vi med på men det är ju inte det smidigaste sättet, inte för att länkarmen är smidig när det jävlas..

Vi ska göra nytt försök när vi har en heldag att avsätta då det garanterat kommer att jävlas mer, då det aldrig går så smidigt som en tänkt sig. Fördel nu är iallafall att alla skruvar har vart loss och kräver betydligt mindre svordommar för att samarbeta.

Har haft ett vinande ljud på en v60-16,ä[…]

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]