Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det är ju synd att det inte verkar gå att bara byta ut modemet och sätta i ett som är nyare, nytt eller från skroten.
Vi använder ju start av dieselvärmare men det går också att koppla till fjärrnyckeln, så det funkar rätt bra ändå om man kommer ihåg att starta den själ vill säga.
William85 skrev: tis 15 okt 2024, 13:04 Det finns ju lösningar för start av värmaren eller den här som är mer avancerad:
https://d5t5.com/eshop/detail/87/vdd-vo ... n-extender

Tyvärr rätt dyrt med 72 Euro per år men det kanske kommer fler alternativ sen när läget är skarpt.
Ja han tar bra betalt för sina grejer,och att få värmaren till att starta via appen så var man tvungen till aktivera något med vdash.
Vilket alla inte har tillgång till,men denna skulle alltså funka med 4g för det stod något om 2g också.
Talade med en snubbe som är mitt i allt detdär med programering m.m. i bilbranchen. (En granne) han förklarade att rent tekniskt och programmässigt är det inga större svårigheter egentligen och att det kunde varit väldigt enkelt men att kunskapen om konstruktionen på vissa delar i hårdvaran i kombination med med mjukvara endast är ett fåtal som vet hur om. Mailbomba ERIKSSON med undringar är mitt förslag. Hysch. Säg inte att jag har sagt något men det är där de flesta av dem är.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev:Talade med en snubbe som är mitt i allt detdär med programering m.m. i bilbranchen. (En granne) han förklarade att rent tekniskt och programmässigt är det inga större svårigheter egentligen och att det kunde varit väldigt enkelt men att kunskapen om konstruktionen på vissa delar i hårdvaran i kombination med med mjukvara endast är ett fåtal som vet hur om. Mailbomba ERIKSSON med undringar är mitt förslag. Hysch. Säg inte att jag har sagt något men det är där de flesta av dem är.

jagrullar.se har vi ett resultat?

GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Talade med en snubbe som är mitt i allt detdär med programering m.m. i bilbranchen. (En granne) han förklarade att rent tekniskt och programmässigt är det inga större svårigheter egentligen och att det kunde varit väldigt enkelt men att kunskapen om konstruktionen på vissa delar i hårdvaran i kombination med med mjukvara endast är ett fåtal som vet hur om. Mailbomba ERIKSSON med undringar är mitt förslag. Hysch. Säg inte att jag har sagt något men det är där de flesta av dem är.

jagrullar.se har vi ett resultat?

Hur har vi det med 2G & 3G -----> 5G ?

Om Volvo tänkt lägga ner VOC funktionen för P3 plattformen och inte kommer stödja en ombyggnad av bilarnas kommunikationsystem så finns ju inget att göra. Varför skulle man mailbomba ett av världens största telekombolag Ericsson gällande Volvos VOC-funktion och ens skulle förvänta sig att någon ens skulle svara?
Det sitter inga Ericsson-grejer i de där.. Telefonmodemen (2016 och senare) kommer från Thales / Cinterion och ska klara "LTE" vilket vad jag förstår ska innefatta 4G. Men det är mjukvara involverad på så många olika plan som kan behöva ändras (i modem, VoC-enhet, bil, mobilnät, wireless car) plus abonnemang/esim och appar.. :oops: . Jag avundas inte dem som ska reda ut det här.. Är rätt glad över min gamla icke-uppkopplade bil :party:
Personligen (samt andra jag känner med liknande bilar) använder VOC flera ggr dagligen för att starta dieselvärmaren, då och då använder jag den för att skicka destinationer till NAV samt andra funktioner men när VOC försvinner så är det ju bara acceptera. Om jag behåller bilen tills dess det släcks så kommer jag bara aktivera nyckelstart istället för värmaren så jag kan iaf starta den på avstånd men inte i alla situationer.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]