Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det är ett litet hål några dm upp mot grenröret från lambdasensorn,
stort som en M12 mutter.

Det ser ut som en sorts plugg eller ett fäste till en sensor, som jag
nu lagat två gånger med ljuddämparbandage och som går upp.
bandage.png
bandage.png (53.82 KiB) Visad 879 gånger

Förutom att det låter illa så verkar bilen också bli orolig på tomgång?

Hur lagar man det utan svets så att det håller ett tag?
TioTusenKRBil skrev:Det är inte någon tidigare ägare som skickat på en bredbandslambda? Är den gängad kan du då bara plugga den med en riktigt plugg.
Osäker på det, men röret som tillhör katalysatorn är en del missanpassat i längd, då katalysatorn sitter för långt upp. Kanske tillhö en annan bilmodell.

Den är inte gängad, det var en delvis fastsvetsad plugg som lossnade när en ljuddämpare kollapsade och avgaserna inte kom ut. Tror jag i alla fall.
Det satt original när dessa bilar var nya. Jag fick ett sådant rör en gång när jag köpte nytt för 10 - 12 år sedan. Pluggen som satt i var inte fastdragen så jag tappade den på första åkturen. Hittade aldrig den så jag svetsade igen det
På vissa marknader (bl.a Japan) sitter där en givare för avgastemperaturen. Finns även en varningslampa i instrumentet, 3-dje från vänster om jag kommer ihåg rätt. Men där sitter ingen glödlampa på svenska bilar

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]