Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jon-Evert
Sålde min SAAB 9-5á 04 och köpte en bättre bil, dvs en V70 L+GLT -98!

Tyvärr hann jag inte äga den särskilt länge innan multipla elfel kom och hälsade på...

Nå´n som råkat ut för något liknande - tips please!

Då och då, oftast i samband med regn tycker inte blinkersen om att blinka längre, den ställer sig helt enkelt i fast sken... Får bilen vila en stund så fungerar det normalt en stund igen?!?!

Kupébelysningen har blivit mörkrädd, den lägger inte längre av när jag stänger dörren. Jag får helt enkelt ställa strömbrytaren i läge "0"

Strålkastarbelysningens ljusstyrka varierar, ibland lyser de starkare ibland lite svagare...

Larmet jäklas... Ibland när jag låser bilen blinkar ej blinkerljusen och den lilla röda kontrollampan innanför vindrutan blinkar inte heller. När jag låser upp bilen däremot - då blinkar blinkersljusen...

Jag har provat med att göra en norsk reset, dvs tagit bort pluskabeln till batteriet - men det gjorde inte bilen gladare...

Dagarna efter att jag köpt bilen använde jag dragkroken (kopplade båttrailern till kontakten)... Kan det ha blivit nå´t fuffens då eller tror ni att jag ärvt problemen från den tidigare ägaren?

Tacksam för alla tips!
av Larzan
låter som strul med givare i dörrar samt släpvagnskontakt.
av Jon-Evert
Jisses vad snabb du var Larzan!!

Jag får skruva isär släpvagnskontakten och kolla "statusen"...*nickar*

Jag misstänkte även dörrgivarna, men nu för tiden är jag visst helt handikappad som meck. Jag lyckades inte ens hitta dessa givare!?!?!?
Tacka vet jag förr i tiden då det satt stora feta tryckgivare i dörrarna!

men, men....den som söker skola finna - gör om gör rätt helt enkelt...*s*...

Jag skall besikta bilen om nio timmar, man får väl hålla tummarna för att elen visar sig från sin goda sida då!

Stort tack för dina tips!
av Larzan
Givarna sitter i låshuset på insidan av dörren... jäkla mekande... nog lättare och säkrare att byta ut hela låshuset än att försöka sig byta givare.
av *pettson*
Jon-Evert skrev:Sålde min SAAB 9-5á 04 och köpte en bättre bil, dvs en V70 L+GLT -98!

Tyvärr hann jag inte äga den särskilt länge innan multipla elfel kom och hälsade på...

Nå´n som råkat ut för något liknande - tips please!

Då och då, oftast i samband med regn tycker inte blinkersen om att blinka längre, den ställer sig helt enkelt i fast sken... Får bilen vila en stund så fungerar det normalt en stund igen?!?!

Kupébelysningen har blivit mörkrädd, den lägger inte längre av när jag stänger dörren. Jag får helt enkelt ställa strömbrytaren i läge "0"

Strålkastarbelysningens ljusstyrka varierar, ibland lyser de starkare ibland lite svagare...

Larmet jäklas... Ibland när jag låser bilen blinkar ej blinkerljusen och den lilla röda kontrollampan innanför vindrutan blinkar inte heller. När jag låser upp bilen däremot - då blinkar blinkersljusen...

Jag har provat med att göra en norsk reset, dvs tagit bort pluskabeln till batteriet - men det gjorde inte bilen gladare...

Dagarna efter att jag köpt bilen använde jag dragkroken (kopplade båttrailern till kontakten)... Kan det ha blivit nå´t fuffens då eller tror ni att jag ärvt problemen från den tidigare ägaren?

Tacksam för alla tips!
Om bilen inte gillar att blinka utan stannar i blinket så låter det rakt av som att blinkersreläet inte mår så jättebra?.. Byt blinkersreläet. Kontrollera bara så att det inte är fukt i någon lampa först.
av Jon-Evert
...Kanske är jag helt dum i hela huvudet, helt klart har jag helt lagt av mig mina meckarkunskaper i samband med att jag blev gararagelös för x-antal år seda,,,,*mummelmuttrar*...

Nu har jag gluttat i Bilens instruktionsbok samt i Haynes.....jag har öppnat säkringsboxar och rivit ner ljudisoleringen under ratten....

Vart i helsike sitter blinkers relät???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inbyggt i knappen till varningsblinkersen.
av Jon-Evert
Tackar för det svaret!

*hmmm*....bara att konstatera att jag förbrukat 49,90:- i onödan på Biltema....*s*...
av Mikael G
En fundering som jag är att elfelen kanske hör ihop, låter lite osannoligt att det är så många olika fel som inte är relaterade till varandra som uppstår bara så där. Många elfel brukar ju ha knas på jorden som gemensam nämnare.
av Jon-Evert
Jordfel...Mmmm...det var min första tanke.

Jag har kollat lite i Haynes, lokaliserat några jordpunkter som kan vara aktuella.

Bilen gick tack och lov genom besiktningen för en vecka sedan vilket gör att jag kan jobba utan stress nu...på gott och ont!

Jag har slängt i ett nytt batteri, vilket inte åtgärdade elfelen. Köpte på mig ett relä på Biltema i onödan...eftersom jag nu vet att relät sitter inbyggt i kontakten för varningsblinkersen.

Jag har även köpt en ny kontakt till dragkroken, men måste kapa skruvarna till den gamla...

Statusen på elfelen (larmet, innerbelysningen och blinkersen som "fastnar") är att de kommer och går... vissa dagar är llt ok, och ibland går de i strejk.

Det man märker hela tiden är att halvljuset varierar i styrka.

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]